Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Edukacja medialna w świetle debaty nad tożsamością nauki o mediach. Dotychczasowe paradygmaty a neuropoznawcza ścieżka metodologiczna

Tytuł:
Edukacja medialna w świetle debaty nad tożsamością nauki o mediach. Dotychczasowe paradygmaty a neuropoznawcza ścieżka metodologiczna
Media education in the context of debate on the identity of Media Studies scientific field. Previous paradigms and the neurocognitive methodological path
Autorzy:
Waszkiewicz-Raviv, Alicja
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW
Słowa kluczowe:
cognitive science
media education
neuroscience
media studies
neuronauka
medioznawstwo
edukacja medialna
kognitywistyka
Język:
polski
ISBN, ISSN:
24511617
16410920
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/15913  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In perspective of the ongoing debate about the ranges of media studies, the paper proposes paying closer attention to the important field of research, which is the media education. The paper quotes Polish and international definitions of this concept, emphasizes its various aspects and shows the evolution of the term together with an indication of possible empirical analysis. Location of media education in McQuail’s three traditions of media analysis is accompanied by examples of recent research in this area. Methodological suggestions are also presented, namely cognitive science and developing brain research. As a sum up the paper proposes an original definition of media neuroeducation.

W świetle toczącej się debaty na temat zakresów nauki o mediach, w artykule zaproponowano zwrócenie baczniejszej uwagi na istotne pole badawcze, jakim jest edukacja medialna. W pracy przytoczono polskie i zagraniczne definicje tego pojęcia, z podkreśleniem jego wieloaspektowości oraz przedstawiono ewolucję terminu, wraz ze wskazaniem możliwych analiz empirycznych. Usytuowaniu edukacji medialnej w ramach trzech tradycji analiz medialnych towarzyszą przykłady zróżnicowanych badań naukowych z tego zakresu. Przedstawiono także sugestie metodologiczne, a mianowicie kognitywistykę i rozwijające się badania nad mózgiem oraz zaproponowano autorską definicję neuroedukacji medialnej. Opierając się na teoriach medioznawczych oraz psychologii poznania społecznego, podjęto także próbę umiejscowienia tego pola badawczego w ramach paradygmatów holistycznych integrujących zmienne pochodzenia fizjologicznego ze zmiennymi społecznymi.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies