Tytuł pozycji:
Funkcje edukacji obywatelskiej w kształtowaniu lokalnych enklaw aktywności (na przykładzie interwencji socjologicznej)
Artykuł prezentuje koncepcję badań procesów rozwojowych społeczności lokalnych, wynikających z dotychczasowych badań opartych o sieć społeczności wiejskich biorących udział w Programie Aktywizacji Obszarów Wiejskich „Leader+”. Program traktowany jest jako zespól bodźców zewnętrznych, których zadaniem jest integracja wewnętrzna społeczności wiejskich oraz stymulacja inicjatyw rozwojowych, w celu realizacji koncepcji społeczeństwa obywatelskiego. Punktem wyjścia dla analiz są tu pojęcia kapitałów społecznych oraz lidera – przodownika, a także koncepcje eksperymentu naturalnego oraz socjologii interweniującej. Autorzy przedstawiają modelowe ujęcie procesu oddziaływanie Programu „Leader+” na społeczności wiejskie poprzez liderów – przodowników. Proponowany projekt badawczy stanowi koncepcję aktywnego panelowego monitoringu socjologicznego procesów konstytuowania się oraz dalszego funkcjonowania enklaw podwyższonego aktywizmu społecznego.