Tytuł pozycji:
Ramy kwalifikacji, ECTS i ECVET dla uczenia się przez całe życie
- Tytuł:
-
Ramy kwalifikacji, ECTS i ECVET dla uczenia się przez całe życie
- Autorzy:
-
Saryusz-Wolski, Tomasz
Chmielecka, Ewa
Stęchły, Wojciech
Sławiński, Stanisław
- Współwytwórcy:
-
Saryusz-Wolski, Tomasz
Chmielecka, Ewa
Stęchły, Wojciech
Sławiński, Stanisław
- Data publikacji:
-
2019
- Wydawca:
-
Ministerstwo Edukacji Narodowej
- Słowa kluczowe:
-
uczenie się przez całe życie
ECTS
efekty uczenia się
Zintegrowany System Kwalifikacji
ERK
ECVET
Polska Rama Kwalifikacji
- Język:
-
polski
- ISBN, ISSN:
-
9788395376955
- Prawa:
-
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/
- Linki:
-
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/17858  Link otwiera się w nowym oknie
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Rozwój narzędzi polityki na rzecz uczenia się przez całe życie w Polsce przedstawiony został na tle działań podejmowanych w tym zakresie w Unii Europejskiej – szczególnie inicjatyw powiązanych z Europejską Ramą Kwalifikacji. W publikacji scharakteryzowane zostały podstawowe założenia oraz zasady, na których oparte jest funkcjonowanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. W zwięzłej formie omówiono, czym jest i do czego służy Polska Rama Kwalifikacji oraz jej odniesienie do Europejskiej Ramy Kwalifikacji i ram kwalifikacji innych krajów. Zintegrowany System Kwalifikacji ma pełnić rolę kluczowego narzędzia polityki państwa na rzecz rozwoju umiejętności, dlatego w przyjętej przez rząd w 2017 r. Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wdrażanie tego systemu zostało uznane za projekt strategiczny.
Z kolejnych rozdziałów czytelnik dowie się, jak w polskim szkolnictwie wyższym funkcjonuje system ECTS na tle rozwiązań przyjętych w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego. Ostatni rozdział zawiera omówienie istoty oraz najważniejsze informacje o rozwoju ECVET w Europie i o wykorzystaniu zasad systemu ECVET w Polsce. W publikacji zaprezentowane zostały też założenia polskiej strategii rozwoju umiejętności oraz służących jej rozwiązań systemowych. Uzupełniają ja przykłady praktycznych działań w tym zakresie. Może to ułatwić zrozumienie sensu i charakteru dokonujących się w kraju zmian, może też okazać się dla wielu środowisk wartościową inspiracją do podejmowania nowych inicjatyw modernizacyjnych.
W publikacji czytelnik znajdzie krótkie wprowadzenie w istotę zagadnień dotyczących uczenia się przez całe życie. W skondensowanej formie omówione zostały najważniejsze dokumenty Unii Europejskiej dotyczące realizacji tej idei. Wyznaczają one główne kierunki dokonywanych w okresie ostatnich kilkunastu lat modernizacji krajowych systemów kształcenia i szkolenia związanych z wdrażaniem ram kwalifikacji, ECTS-u i ECVET-u. Przegląd powstających dokumentów Unii Europejskiej ukazuje skalę poszukiwań nowych rozwiązań systemowych w sferze edukacji i kwalifikacji oraz bardzo dużą dynamikę zachodzących zmian. Wiele wskazuje na to, że w następnych latach nadal będziemy obserwowali intensywny rozwój w tej dziedzinie.