Tytuł pozycji:
Zakład Ubezpieczeń Społecznych – CSR w administracji publicznej
Artykuł prezentuje zapoczątkowany w 2010 roku proces przekształceń organizacyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wskazuje jak ogromne znaczenie ma dzisiaj społeczna odpowiedzialność instytucji sfery budżetowej w relacji z jej interesariuszami. CSR w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych zmienił i nadal pozytywnie zmienia stereotypowy - negatywny sposób postrzegania tej instytucji przez Polskie społeczeństwo. Zarządzanie przez cele wraz z kontrolą zarządczą znacząco usprawniły działania organizacji. Sformułowanie oraz zakomunikowanie wizji i misji Zakładu interesariuszom otworzyło instytucję publiczną na innowacyjne zmiany będące stałym elementem jej funkcjonowania. Innowacyjność technologiczna ZUS stała się faktem dzięki PUE, E-ZLA, E-Składka, programowi Płatnik. ZUS jako jeden z największych pracodawców nieustannie doskonali kadrę pracowniczą, ze szczególnym naciskiem na przejrzystość działań pod względem etycznym i zgodności z przepisami prawa. Główne działania Zakładu w tym kierunku to między innymi przeciwdziałanie mobbingowi, zgłaszanie korupcji, wdrażanie Kodeksu Etyki pracownika ZUS. ZUS jest przykładem organizacji z obszaru administracji publicznej, gdzie nowoczesne techniki zarządzania, społeczna odpowiedzialność i postęp technologiczny stały się wartością dodaną dla Zakładu i dla interesariuszy zewnętrznych.