Tytuł pozycji:
Pomiar marż marketingowych i wartości dodanych na rynkach żywnościowych
Pracę zrealizowano w ramach tematu Źródła wzrostu oraz ewolucja struktur i roli sektora rolno-spożywczego w perspektywie po 2020 roku w zadaniu Struktury rynku i ceny w łańcuchu żywnościowym w świetle poziomu marż, stopnia jego transparentności i konkurencyjności oraz regulacji.
Celem pracy jest omówienie zagadnienia kreowania wartości dodanej oraz pomiar marż marketingowych na podstawowych rynkach żywnościowych. Ponadto zwrócono uwagę na sposób ich przemieszczania się w ramach poszczególnych ogniw łańcucha rolno-żywnościowego. Pomiar tych wielkości miał na celu pomoc w zdiagnozowaniu obecnych tendencji na rynkach rolno-żywnościowych, jak również wskazanie przyczyn oraz konsekwencji zachodzących procesów. Rozdziały: Deterrminanty cen producenta oraz cen detalicznych. Wartości wybranych przykładów marż marketingowych. Marża marketingowa - istota i znaczenie. Determinanty marży marketingowej. Pomiar marż marketingowych. Model marży marketingowej - ujęcie analityczne. Pomiar i struktura wartości dodanej na rynkach żywnościowych. Analiza konwergencji wartości dodanej - założenia. Wartość dodana w świetle statystyki publicznej. Analiza wybranych grup należących do sektora produkcji artykułów spożywczych.