Tytuł pozycji:
Manipulacja i perswazja w reklamie skierowanej do dzieci i młodzieży
W publikacji analizie poddano zjawiska manipulacji i perswazji w reklamie skierowanej do dzieci i młodzieży. Głównym czynnikiem różnicującym te zjawiska jest świadomość odbiorcy w zakresie wpływu wywieranego przez reklamę. Perswazja występuje wtedy, gdy konsument wie, że jest do czegoś nakłaniany, zaś w przypadku manipulacji, nie jest on świadomy wywieranego na niego wpływu. Zjawiska manipulacji i perswazji w reklamie odniesiono do dwóch grup konsumentów – dzieci i młodzieży. Grupy te są szczególnie podatne na oddziaływanie reklamy i stosowane w niej techniki manipulacji i perswazji. Celem niniejszej publikacji jest diagnoza oddziaływania manipulacji i perswazji w reklamach adresowanych do dzieci i młodzieży. Dokonano przeglądu literatury oraz przeprowadzono badanie ilościowe wśród rodziców dzieci w wieku od 6 do 14 lat. Uzyskane wyniki pozwoliły określić jakie, zdaniem rodziców, miejsce w życiu ich dzieci zajmuje oglądanie TV oraz jak wygląda ich kontakt z telewizją i emitowanymi w niej spotami reklamowymi. Zbadano również zakres wpływu dzieci i młodzieży na decyzje zakupowe rodziców, a także opinię opiekunów na temat siły oddziaływania reklam na ich dzieci.