Tytuł pozycji:
Tools of Lingua-Branding Anthropology in the Promotion of Humanities
Artykuł przybliża obszar badawczy antropologii lingua-brandingu (ALB), prezentuje także sposób, w jaki narzędzia tej gałęzi nauk o współczesnej kulturze i nowych mediach mogą mieć zastosowanie w promocji nauk humanistycznych oraz o sztuce. Przywołane zostają inspiracje terminologiczne, m.in. odwołania: do semiotyki współczesności, etycznego kreowania przekazu marketingowego, budowania marki osobistej (brandu) oraz tworzenia strategii komunikacji audiowizualnej i językowej, uwzględniających geopoetykę wielokulturową. Autorka sięga do interdyscyplinarnych orientacji badawczych zakorzenionych w krytycznej analizie dyskursu (KAD) oraz wielokryterialnym wspomaganiu decyzji (WWD). Wskazuje na przydatność perspektywy analiz doświadczeń odbiorców User Experience (UX), zorientowanych na określenie i zrozumienie potrzeb adresatów danych treści. Na tym tle ukazana zostaje wyjątkowość ujęcia wypracowanego w ramach zadań ALB. Jej głównym celem jest badanie wspólnot ideowych (konceptualnych) tworzonych wokół danego brandu. Aby zobrazować możliwości, jakie daje ten typ myślenia badawczego w kreowaniu języka promocji nauk humanistycznych i o sztuce, autorka przytacza dwa przykłady procesu budowania strategii lingua-brandingowych oraz implementowania ich w działania promocyjne.
The article describes the area of research interest of Lingua-Branding Anthropology (ALB), as well as ways in which tools belonging to this branch of culture sciences and new media, can be applied in to the promotion of humanities and art. The terminological inspirations are invoked, referring, among others, to the semiotics of modernity, ethical creation of the marketing message, building personal brands and creating audiovisual and linguistic communication strategies, taking into account multicultural geopoetics. The author employs interdisciplinary methodological orientations rooted in the Critical Discourse Analysis (CDA) and Multiple-Criteria Decision-Making (MCDM) or Multiple-Criteria Decision Analysis (MCDA). She also points to the usefulness of the study of User Experience (UX), aimed at identifying and understanding the needs of the addressees of the content to which the message is directed. Against this background, the uniqueness of the approach developed within the ALB tasks is shown. Its main aim is to explore the communities created around a given brand. In order to illustrate the possibilities offered by this type of research thinking in creating an conceptual and visual language for the promotion of humanities and art, two examples are given of the process of building lingua-branding strategies and implementing them in specific promotional activities.
Praca nad antropologią lingua-brandingu – jako odrębną gałęzią badań
kulturowych nad nowymi mediami – zainicjowana została w 2018 roku w Zakładzie
Współczesnej Kultury Literackiej i Artystycznej w Instytucie Kultury Europejskiej
Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie w Londynie. To tam autorka wraz
z Jarosławem Soleckim założyła Laboratorium Lingua-Brandingu (LLB). Wcześniej badania na ten temat prowadzone były pod kierunkiem J. Gorzkowicz przez dwa lata w ramach
działalności Culture Lab Foundation (UK).