Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Religious pedagogy in relation to intercultural education

Tytuł:
Religious pedagogy in relation to intercultural education
Pedagogika religii w relacji do edukacji międzykulturowej
Autorzy:
Lisica, Jarosław
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie
Słowa kluczowe:
tożsamość
edukacja międzykulturowa
wychowanie
pedagogika religii
edukacja
wielokulturowość
religia
międzykulturowość
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788376144917
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/21644  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Pojęcie edukacji międzykulturowej jest perspektywą bardzo pojemną. Jako dyscyplina naukowa, pozwala na poznawanie oraz rozwijanie w sobie znajomości różnych systemów kulturowych, symbolicznych, czyli sposobów definiowania świata oraz relacji z innymi ludźmi o odmiennych wartościach kulturowych.

Program Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "DIALOG" w latach 2019-2021.

Międzykulturowość stała się jednym z przejawów współczesnego, stechnicyzowanego świata i jak każdy złożony proces społeczny, z jednej strony niesie zjawiska korzystne, zaś z drugiej – może być źródłem wielu problemów oraz wątpliwości. Na czym polega zatem edukacja międzykulturowa? Jakie są jej konotacje i współzależności z pedagogiką religii? Wydaje się, że aby trafnie odpowiedzieć na tego typu pytania, w tym kontekście nie sposób odwołać się do myśli św. Jana Pawła II o globalizacji, który zauważa, że jest to zjawisko nowe, które trzeba poddać wnikliwej analizie, ponieważ jej cechą jest bardzo wyraźna dwuznaczność. Dlatego, w obecnych, coraz bardziej zróżnicowanych kulturowo społeczeństwach, kluczowym zadaniem staje się zapewnienie harmonijnych interakcji między ludźmi i grupami o zróżnicowanych tożsamościach kulturowych, a także wyzwolenie w nich chęci do wspólnego współegzystowania (Jan Paweł II, 2000, 3). Wobec takiego stanu rzeczy, edukacja nie można pozostać obojętna, dla której międzykulturowość staje się wyzwaniem. Kształcenie w wymiarze zróżnicowania kulturowego wymaga nie tylko formowania świadomych i twórczych członków wspólnoty narodowej czy światowej, ale także współtworzenia harmonijnej społeczności globalnej. W takim rozumieniu, edukacja międzykulturowa versus pedagogika religii dotyczą człowieka i jego licznych uwarunkowań, możliwości rozwoju i ograniczeń. Chcąc zatem dostrzec związki edukacji międzykulturowej z pedagogiką religii, należy najpierw sięgnąć do semiotyki terminologicznej tej pierwszej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies