Tytuł pozycji:
Climate change as an educational challenge
Climate change is a global phenomenon and it affects every human being. Counteraction of climate change should be included not only in climate policy; whole societies and business entities should make efforts to support it. However, the willingness to undertake such actions depends on knowledge and awareness of climate change. The article aims to diagnose climate education in Poland from a geographical perspective and makes an attempt to define effective means of its implementation. It also describes the factors determining climate education initiatives and presents the results of the questionnaire surveys conducted among Polish students and teachers. The level of climate awareness in Polish society is low; a considerable knowledge gap is declared more often by young people (age 18–24) than by older groups. For the majority of the population, the main source of information about climate change is mass media which makes it difficult to build a high level of social awareness concerning climate change based on sound knowledge. It is necessary to adjust the school curriculum for each education stage in terms of climate issues and to strengthen cooperation between schools and scientific institutions concerning climate education, which is an important part of teaching geography. Climate education should be also introduced into other areas of education, involving economists, architects and urban planners, in order to shape attitudes that are in line with the idea of sustainable development.
Zmiana klimatu jest zjawiskiem o charakterze globalnym i ma wpływ na życie każdego człowieka. Przeciwdziałanie zmianom klimatu powinno być nie tylko przedmiotem polityki klimatycznej. Wysiłki w tym celu powinny być podejmowane przez wszystkie grupy społeczne i podmioty gospodarcze. Zależy to jednak od wiedzy i świadomości przyczyn, konsekwencji i mechanizmów zmiany klimatycznej. Celem niniejszego artykułu jest diagnoza stanu edukacji klimatycznej w Polsce w perspektywie geograficznej oraz próba wyznaczenia efektywnych sposobów jej realizacji. Dokonano przeglądu inicjatyw z tego zakresu. Przedstawiono wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w Polsce wśród uczniów i nauczycieli. Poziom wiedzy na temat klimatu w społeczeństwie polskim jest niski; duże luki deklarowane są częściej przez młodzież (18–24 lat) niż osoby starsze. Dla większości społeczeństwa głównym źródłem wiedzy o zmianie klimatu są mass media, co utrudnia kształtowanie wysokiej świadomości społecznej w tej dziedzinie, opartej na rzetelnej wiedzy. Konieczne jest dostosowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego do każdego etapu edukacyjnego pod kątem uwzględnienia zagadnień klimatycznych oraz wzmocnienie współpracy między szkołami a uczelniami wyższymi w kontekście edukacji klimatycznej. Edukacja klimatyczna jest ważną częścią edukacji geograficznej, ale powinna być wprowadzana do kształcenia także w innych zakresach w celu kształtowania np. wśród ekonomistów, architektów, planistów postaw zbieżnych z ideą zrównoważonego rozwoju.