Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Cechy temperamentu i zachowania komunikacyjne pomiędzy partnerami a satysfakcja ze związku

Tytuł:
Cechy temperamentu i zachowania komunikacyjne pomiędzy partnerami a satysfakcja ze związku
Autorzy:
Kurowska, Izabela
Nikel, Łukasz
Data publikacji:
2023-03
Wydawca:
Exante Wydawnictwo Naukowe
Słowa kluczowe:
temperament traits
couples therapy
terapia par
Komunikacja w związku
satysfakcja ze związku
marriage and domestic partnership
couples communication
Temperament
relationship satisfaction in couples
relacje w związkach
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788366187863
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/22467  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the study was to explain relationship satisfaction in couples with the use of temperamental traits and communication behaviors. The following research tools were used: the EAS-D Temperament Questionnaire, the Marriage Communication Questionnaire and the Matched Marriage Questionnaire. The participants of the study were 31 couples (N = 62) individuals in a marriage or domestic partnership. The results revealed a positive relationship of satisfaction with a) communication; commitment and support and b) negative relationship with distress, fear and anger as a dimension of emotionality in the EAS-D Questionnaire and communication – de- preciation. The most important predictor of relationship satisfaction in couples were support and depreciation. Communication behavior was an important mediator between temperamental traits and relationship satisfaction in couples. The conducted study is significant from many perspectives, the obtained results can be applied to the treatment of couples whose level of satisfaction with the relationship is unsatisfactory.

Celem przeprowadzonego badania była analiza i ocena okoliczności powstawania satysfakcji ze związku za pomocą cech temperamentu i zachowań komunikacyjnych. Osoby badane wypełniły Kwestionariusz Temperamentu EAS-D, Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej oraz Kwestionariusz Dobrego Małżeństwa. Badana grupa liczyła 31 par (N = 62) będących w związku formalnym lub nieformalnym. Przeprowadzone badanie wykazało pozytywny związek satysfakcji ze związku z zachowaniami komunikacyjnymi; zaangażowaniem i wsparciem oraz negatywny związek z niezadowoleniem, strachem i złością - jako wymiarem emocjonalności w teście temperamentu EAS-D, a także z deprecjacją, będącą zachowaniem komunikacyjnym. Najistotniejszym predyktorem satysfakcji ze związku było wsparcie i deprecjacja. Zachowania komunikacyjne istotnie mediowały relację pomiędzy cechami temperamentu a satysfakcją ze związku. Przeprowadzone badanie jest znaczące z wielu perspektyw - uzyskane wyniki można wykorzystać w terapii par, których poziom satysfakcji ze związku jest niezadowalający.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies