Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

"Wesele" Andrzeja Wajdy jako mandala

Analiza i interpretacja filmu "Wesele" Andrzeja Wajdy. Autor odwołuje się do koncepcji mandali C. G. Junga jako ideogramu wyrażającego treść stanu psychicznego w aktualnym stadium rozwoju wewnętrznego człowieka. Interpretacja „Wesela” jako mandali przedstawia miejsce akcji jako czworobok wpisany w koło. Analiza ujawnia trzy sekwencje składające się na film, fraktalną triadyczną strukturę całego dzieła, metamorfozę bohaterów i jej ścisły związek ze zmieniającym się czasem i przestrzenią oraz znaczenie scen wizyjnych. Autor omawia struktury mityczno-inicjacyjne oraz strukturę rytuału przejścia, wykorzystując ramy interpretacyjne Arnolda van Gennepa. Analizuje jedność warstwy wizualnej i dźwiękowej filmu. Omawia kolorystykę filmu, którą ocenia jako wybitne osiągnięcie operatora Witolda Sobocińskiego. Ukazuje symboliczne znaczenie barw, które nawiązują do semantyki kolorystycznej w polskiej kulturze ludowej oraz ich związek z symboliką formy mandali i metamorfozą bohaterów.

The author calls on the concept of the mandala by C. G. Jung as ideogram expressing the content of the mental state in the current stage of the development of the inner man. The interpretation of Wedding as a mandala presents the location of the action as a quadrilateral inscribed in a circle. The analysis reveals the three sequences comprising the film, the fractal triadic structure of the whole work, the metamorphosis of the characters, and its close relationship with changing time and space and the importance of vision scenes. The author discusses the mythic-initiation structures and the rite of passage structure using the interpretative framework of Arnold van Gennep. He analyzes the unity of the visual and audio layers of the film, interpreted in the light of Paul Florensky’s ideas on golden highlighting in Russian orthodox icons. He discusses the colour scheme of the film, which is judged to be a remarkable achievement by Witold Sobociński cinematography. He shows the symbolic meaning of the colours that refer to color semantics in Polish folk culture and their relationship with the symbolism of the mandala form and the metamorphosis of the characters.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies