Tytuł pozycji:
Edukacja w kryzysie? I co dalej?
Pandemia COVID-19 pogłębiła globalny kryzys uczenia się i nasiliła nierówności w edukacji. Powracające do szkół dzieci doświadczają traum i zaległości w nauce. Niniejszy artykuł przedstawia propozycje reorganizacji funkcjonowania placówek oświatowych w celu zminimalizowania negatywnego wpływu pandemii na prawo uczniów do wysokiej jakości edukacji. Artykuł proponuje wykorzystanie najnowszych osiągnięć nauk o uczeniu się, oferujących sprawdzone strategie zarządzania kryzysem na poziomie szkoły. Dodatkowych wskazówek dostarczają liczne przykłady rozwiązań opisane w literaturze krajowej i zagranicznej. Prezentujemy przykład wdrożenia 12-tygodniowego modułu przygotowawczego dla uczniów klas pierwszych, ułatwiającego im płynne przejście z przedszkola do szkoły. Program ten realizuje koncepcję przywództwa atomowego (atomic leadership), która zaleca wprowadzanie drobnych zmian w celu wypracowania trwałych nawyków (zarządzanie mikrozmianą). Okazuje się, że konsekwentne wprowadzanie małych, zaplanowanych zmian jest najlepszym sposobem na osiągnięcie dużych i trwałych zmian w szkole. Podejście to wpisuje się w realizację Celu Zrównoważonego Rozwoju ONZ nr 4, zgodnie z którym do roku 2030 większość krajów na świecie zobowiązała się do zapewnienia wszystkim edukacji wysokiej jakości oraz promowania uczenia się przez całe życie.