Tytuł pozycji:
Modern Determinants of Change Management in the System of General Secondary Education in Ukraine
Dynamiczna, cywilizowana przestrzeń świata, naznaczona niepewnością i zmianami w porządku świata, bezpośrednio wpływa na system edukacji Ukrainy i zaostrza problem rozwoju teorii zarządzania zmianą. Celem badania jest identyfikacja czynników wpływających na rozwój instytucji edukacyjnej oraz zwrócenie uwagi naukowców i menedżerów na zintensyfikowanie badań nad wpływem determinantów na jakość edukacji. Na podstawie analizy źródeł naukowych zidentyfikowano podstawowe i uzupełniające determinanty zarządzania zmianą w obszarze ogólnokształcącego szkolnictwa średniego, ujawniono ich istotę, zalety i problemy. Perspektywy dalszych badań mogą obejmować badanie determinantów rozwoju nowych form uczenia się w wirtualnej przestrzeni edukacyjnej, identyfikację siły i amplitudy wpływu determinantów na kształtowanie się systemu zarządzania oświatą oraz identyfikację uwarunkowań utrudniających całościowy rozwój systemu edukacji i opracowanie mechanizmów minimalizujących ich wpływ.
The world’s dynamic civilised space, marked by uncertainty and changes in the world order, directly affects the education system of Ukraine and has exacerbated the problem of developing the theory of change management. The purpose of the study is to identify the determinants in the field of change management in education in order to identify the factors that influence the development of an educational institution and to draw the attention of scientists and managers to intensify research on the impact of determinants on the quality of education. Based on the analysis of scientific sources, the basic and complementary determinants of change manage- ment in the field of general secondary education are identified; their essence, advantages and problems are revealed. Prospects for further research may include studying the determinants of the development of new forms of learning in the virtual educational space, identifying the strength and amplitude of the determinants’ influence on the formation of the education ma- nagement system; identifying the determinants that hinder the overall development of the education system and developing mechanisms to minimise their impact.