Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

What about That Orthography? About the Difficulties in Mastering It and Looking for Solutions for the Future

Tytuł:
What about That Orthography? About the Difficulties in Mastering It and Looking for Solutions for the Future
Co z tą ortografią? O trudnościach w jej opanowaniu i szukaniu rozwiązań na przyszłość
Autorzy:
Malinowski, Maciej
Data publikacji:
2024
Wydawca:
Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
Słowa kluczowe:
kodyfikacja
language history
perception
historia języka
pisownia
spelling
standardization
orthography
normalizacja
ortografia
codification
percepcja
Źródło:
Eruditio et Ars
Język:
polski
ISBN, ISSN:
25452363
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/24828  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł porusza ważną kwestię dotyczącą braku znajomości ortografii wśród znacznej części użyt- kowników polszczyzny. Zdaniem autora jest ona współcześnie niezadowalająca. Piszący, głównie osobnicy młodzi, nie przywiązują większej wagi do poprawności językowej, nie znają prawideł związanych ze współczesną ortografią i świadomie je lekceważą. Jednym z powodów leseferyzmu i indyferentyzmu wydaje się wyraźne obniżenie poziomu nauczania ortografii na różnych pozio- mach edukacji i błędne mniemanie, że internet wszystko załatwi, tzn. wyłapie błędy i literówki w tekście. Sporo do życzenia pozostawiają ustalenia kodyfikatorów i normatywistów w kwestiach reguł pisowniowych, którzy są przeciwni reformowaniu polskiej pisowni, mimo że występuje w niej wiele nieżyciowych przepisów i niekonsekwencji. Autor omawia wybrane zagadnienia, od- wołując się do historii ortografii, wskazując na jej słabe elementy i próbując znaleźć sensowne wyjście z patowej sytuacji, w jakiej znalazła się współcześnie rodzima pisownia.

The article raises an important issue regarding the knowledge of spelling by a significant number of Polish speakers. According to the author, it is currently unsatisfactory. The writers, mainly young people, do not attach much importance to linguistic correctness, do not know the rules related to modern spelling and consciously ignore them. One of the reasons for lais-sez-faire and indifferentism seems to be a clear reduction in the level of spelling teaching at various levels of education and the erroneous belief that the Internet will solve everything, i.e. will detect errors and typos in the text. The findings of codifiers and normativists regarding spelling rules leave a lot to be desired, as they are against reforming Polish spelling, even though it contains many unreali- stic provisions and inconsistencies. The author discusses se-lected issues, referring to the history of orthography, pointing out its weak elements and trying to find a reasonable solution to overcome the stalemate situation in which native spelling finds itself today.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies