Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

On the need to teach rhetorical argumentation at the school level

Tytuł:
On the need to teach rhetorical argumentation at the school level
O potrzebie nauczania argumentacji retorycznej na poziomie edukacji szkolnej
Autorzy:
Gondek, Paweł
Kiereś-Łach, Joanna
Data publikacji:
2024
Wydawca:
Instytut Badań Edukacyjnych
Słowa kluczowe:
argumentacja
ethos
rhetorical communication
komunikacja retoryczna
school program
pathos
program szkolny
argumentation
logos
Źródło:
Edukacja
Język:
polski
ISBN, ISSN:
02396858
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/25135  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejszy artykuł dotyczy zdolności argumentowania jako jednej z podstawowych kompetencji interpersonalnych potrzebnych w rozmaitych obszarach ludzkiej aktywności. Argumentacja rozpatrywana jest w kontekście roli, jaką pełni w komunikacji retorycznej, oraz zapotrzebowania dostrzegalnego w dyskursie społecznym. Główną część artykułu stanowi analiza odpowiedzi udzielonych przez reprezentantów różnych szczebli i form edukacji w zakresie retoryki i argumentacji: studentów i absolwentów kierunku retoryka stosowana, organizatorów turniejów szkolnych i akademickich debat oksfordzkich w Polsce, nauczycieli szkolnych, wykładowców uczelni wyższych oraz badaczy szeroko rozumianej komunikacji retorycznej. Na podstawie ich odpowiedzi wyprowadzono konkretne wnioski zmierzające do sformułowania diagnozy współczesnego systemu edukacji pod kątem obecności elementów kształcenia umiejętności argumentacji. Ostatnim etapem jest analiza sposobów rozumienia argumentacji obecnych w podstawach programowych i podręcznikach, a także ocena możliwości ich wykorzystania w edukacji szkolnej. Założeniem artykułu jest przekonanie, zgodnie z którym nie ma obecnie potrzeby wprowadzania do edukacji szkolnej nowego przedmiotu z omawianego zakresu. Ważne jest jednak, aby elementy tej wiedzy i kształtowanie umiejętności praktycznych były w edukacji obecne.

The paper concerns the ability to argue as one of the basic interpersonal competencies needed in various areas of human activities. Argumentation is considered in the context of the role it plays in rhetorical communication and the demand that is noticeable in social discourse. The main part of the paper is an analysis of the answers provided by representatives of various levels and forms of education in the field of rhetoric and argumentation: students and graduates of applied rhetoric, organizers of school tournaments and academic Oxford debates in Poland, school teachers, university lecturers and researchers of broadly understood rhetorical communication. Based on their answers, specific conclusions were drawn to formulate a diagnosis of the contemporary education system in terms of the presence of elements of argumentation education. The last element is the analysis of the ways of understanding argumentation present in the curricula and textbooks as well as the assessment of the possibilities of their use in school education. The assumption of the paper is the belief that there is currently no need to introduce a new subject in this field into school education. However, it is important that elements of this knowledge and the development of practical skills are present in education.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies