Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Twórcy internetowi jako autorytet młodych pokoleń

Tytuł:
Twórcy internetowi jako autorytet młodych pokoleń
Internet content creators as authorities for the young generations
Autorzy:
Sobczak, Anna
Data publikacji:
2024
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe EDUsfera
Słowa kluczowe:
social media
młodzież
impact
wpływ
youth
media społecznościowe
influencer
media authority
autorytet medialny
Źródło:
Wychowanie w Rodzinie
Język:
polski
ISBN, ISSN:
20829019
23005866
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/25241  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Aim. The aim of the article is to describe the phenomenon of traditional authorities being supplanted by internet content creators, who are particularly popular among the youngest generations. The article also presents the concept of media authority, referring to individuals acqiring behavioral patterns from television or internet figures. Methods and materials. The paper uses the method of analysis and synthesis of subject literature sources. Results and conclusion. In contemporary times, traditional authorities are being superseded by media authorities. Young people increasingly seek role models among internet content creators. Through the content published on their social media, they influence the shaping of values, behaviors, and choices of growing individuals. The messages of influencers are not always authentic and do not always carry positive value, which some of their audience may not be aware of. In the context of the ubiquity of social media and the phenomenon of the significant influence of internet content creators on the formation of identity and lifestyle of young individuals, appropriate educational and upbringing actions are extremely important. They should develop in children and adolescents the ability to think critically – to reflect and verify the content posted by influencers. It is also important to make young individuals aware that their media role models often have the primary motivation and goal of ensuring a source of income, including through the promotion of products and services. These tasks should be carried out within the framework of media education.

Cel. Celem artykułu jest opisanie zjawiska wypierania tradycyjnych autorytetów przez twórców internetowych, którzy są szczególnie popularni wśród najmłodszych pokoleń. W artykule przedstawiono również pojęcie autorytetu medialnego odnoszącego się do czerpania przez jednostki wzorów postępowania z telewizyjnych czy internetowych postaci. Metody i materiały. W pracy wykorzystano metodę analizy oraz syntezy źródeł literaturowych. Wyniki i wnioski. Współcześnie autorytet tradycyjny zostaje zastąpiony przez autorytety medialne. Młodzi ludzie coraz częściej poszukują wzorów do naśladowania wśród twórców internetowych. Poprzez treści publikowane w social mediach mają oni wpływ na kształtowanie systemu wartości, zachowania i wybory dokonywane przez dorastające jednostki. Nie zawsze przekazy influencerów są autentyczne czy niosą ze sobą pozytywną wartość, czego część ich odbiorców nie jest świadoma. W sytuacji powszechności mediów społecznościowych i zjawiska wywierania znacznego wpływu twórców internetowych na kształtowanie się tożsamości i stylu życia młodych jednostek niezwykle istotne są odpowiednie działania wychowawcze oraz edukacyjne. Powinny one rozwijać w dzieciach oraz młodzieży umiejętność krytycznego myślenia – refleksji oraz weryfikowania treści zamieszczanych przez influencerów. Ważne jest również uświadamianie młodych jednostek wzorujących się na swoich autorytetach medialnych, że często ich główną motywacją i celem działalności w mediach społecznościowych jest zapewnienie sobie źródła dochodów, w tym przez promowanie produktów i usług. Te właśnie zadania powinny być realizowane w ramach edukacji medialnej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies