Tytuł pozycji:
Declared parental attitudes towards music and the musical development of 6-year-old children
Aim. The main aim of this research was a comparative analysis of the results obtained by children in the Short Test of Musical Abilities with the parents’ survey declarations regarding their attitudes towards music. Methods and materials. 50 6-year-old children and 50 parents of these children participated in the research. The research was conducted in 2015 in a kindergarten in Krakow. In the research, the Diagnostic Survey method was used. The Survey technique and the Short Test of Musical Abilities was used in the research. Quantitative and statistical analysis were used among the methods of analyzing the collected research material. Results and conclusion. The activities declared by parents differentiate the levels of the children’s musical abilities. The research confirmed significant differences between the levels of children’s musical abilities in performing melodies and preference for listening to music as the musical activity most often chosen by parents, as well as with the parents’ musical education. The use of a computer as music playback equipment is also important for the level of musical ability in terms of performing a melody. What is alarming is the fact that most parents do not undertake activities related to creating music (94% of respondents). Research shows, among others: the importance of actions taken by parents for children’s musical abilities and also encourage parents and teachers to act effectively in the context of new technologies.
Cel. Rodzina pełni istotną rolę w życiu dziecka. Postawy reprezentowane przez rodziców mogą stymulować jego wielokierunkowy rozwój. Głównym celem niniejszych badań była analiza porównawcza wyników uzyskanych przez dzieci w zakresie Testu krótkich prób zdolności muzycznych z ankietowymi deklaracjami rodziców na temat postaw przejawianych wobec muzyki. Metody i materiały. Dobór grupy był celowy. W badaniach wzięło udział 50 dzieci sześcioletnich oraz 50 rodziców tych dzieci. Badania przeprowadzono w 2015 roku w jednym z krakowskich przedszkoli. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, w której wykorzystano technikę ankiety oraz Test krótkich prób zdolności muzycznych. Wśród metod analizy zgromadzonego materiału badawczego wykorzystano analizę ilościową oraz statystyczną. Wyniki i wnioski. Wyniki badań wskazują, że działania deklarowane przez rodziców różnicują poziom zdolności muzycznych u dzieci. Badania potwierdziły istotne różnice między poziomem zdolności muzycznych w zakresie wykonywania melodii przez dzieci a słuchaniem muzyki jako aktywności muzycznej najczęściej wybieranej przez rodziców. Ujawniły się także związki z wykształceniem muzycznym rodziców. Nie bez znaczenia dla poziomu zdolności muzycznych w zakresie wykonania melodii jest wykorzystanie komputera jako sprzętu do odtwarzania muzyki. Alarmujący jest fakt, że większość rodziców nie podejmuje aktywności związanych z tworzeniem muzyki (94% badanych). Badania pokazują m.in. duży wpływ działań podejmowanych przez rodziców na zdolności muzyczne dzieci, a także zachęcają rodziców i nauczycieli do efektywnych działań z wykorzystaniem nowych technologii. Warto przeprowadzić ogólnopolską akcję polegającą na upowszechnianiu wiedzy na temat celowości działań muzycznych rodziców we wczesnym dzieciństwie. Ze względu na niewielką próbę badawczą nie można uogólniać niniejszych wyników.