Tytuł pozycji:
Sztuki plastyczne w dialogu z matematyką. Wzajemne inspiracje edukacyjne
Aim. The aim of this article is to show, from the perspective of an artist and a teacher, the possibility of integrating mathematical knowledge with visual arts, and above all with architecture, sculpture, and painting in relation to selected works. Methods and materials. The method of document analysis was used, examples of the analysis of works of art and architectural objects from a historical perspective were indicated in terms of the mathematization of their structure, composition, etc. They can be an inspiration for teachers to search for their own solutions in combining art with mathematics at various educational stages. Results and conclusion. Understanding how mathematical concepts influence the creation and reception of works of art develops analytical and problem-solving skills and stimulates creativity. Students learn not only to apply mathematical principles, but also to understand their practical significance and their impact on the world around them.The combination of mathematics and art has led to the creation of many works of exceptional depth and beauty, which not only delight with their aesthetics, but also stimulate intellectual curiosity. Thus, mathematics and art are two areas of human activity that are in harmony with each other, creating new opportunities for artistic expression, but also for improving mathematical competences, developing the skills of observation, analysis, synthesis, and critical thinking. Integrating an interdisciplinary approach to mathematic education can lead to a profound transformation in the way students perceive and engage with the subject.
Cel. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie – z perspektywy artysty plastyka i zarazem pedagoga – możliwości integrowania wiedzy matematycznej ze sztukami plastycznymi, a przede wszystkim z architekturą, rzeźbą i malarstwem w odniesieniu do wybranych dzieł. Przedmiotem analizy są wzajemne relacje nauki i sztuki, czyli rzecz o wpływie matematyki na sztuki wizualne. Metody i materiały. Zastosowano metodę analizy dokumentów, wskazano na przykłady analizy dzieł plastycznych i obiektów architektonicznych w ujęciu historycznym pod kątem matematyzacji ich struktury, kompozycji itd. Mogą one stanowić inspirację do poszukiwania przez nauczycieli własnych rozwiązań w zakresie łączenia sztuki z matematyką na różnych etapach edukacyjnych. Integracja matematyki z analizą sztuki rozwija także zdolności poznawcze i twórcze uczniów. Wyniki i wnioski. Zrozumienie, jak pojęcia matematyczne wpływają na tworzenie i odbiór dzieł sztuki, rozwija umiejętności analityczne i problemowe, a także stymuluje kreatywność. Uczniowie uczą się nie tylko stosować zasady matematyczne, ale także rozumieć ich praktyczne znaczenie i wpływ na otaczający ich świat. Połączenie matematyki i sztuki doprowadziło do powstania wielu dzieł o wyjątkowej głębi i pięknie, które nie tylko zachwycają estetyką, ale również pobudzają intelektualną ciekawość. Matematyka i sztuka to dwa obszary działalności ludzkiej, które pozostają ze sobą w harmonii, tworząc nowe możliwości wyrażania artystycznego, ale także podnoszenia kompetencji matematycznych, rozwijania umiejętności obserwacji, analizy, syntezy i krytycznego myślenia. Integracja interdyscyplinarnego podejścia w nauczaniu matematyki może prowadzić do głębokiej transformacji w sposobie, w jaki uczniowie postrzegają ten przedmiot i angażują się w jego naukę.