Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zadania edukacji międzykulturowej w kontekście problemów wielokulturowego świata

Tytuł:
Zadania edukacji międzykulturowej w kontekście problemów wielokulturowego świata
Autorzy:
Nikitorowicz, Jerzy
Data publikacji:
2014-01
Wydawca:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Słowa kluczowe:
polityka kulturalna
wielokulturowość
edukacja międzykulturowa
Język:
polski
ISBN, ISSN:
20844832
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/5900  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
AIMS OF INTERCULTURAL EDUCATION IN THE CONTEXT OF PROBLEMS OF THE MULTICULTURAL WORLD The author assumes that intercultural education is shaped and developed in the context of the problems which are growing in the multicultural world. It is also indicated that the policy of multiculturalism, based on the ideology of pluralism and citizenship, as well as the principles of liberalism and democratisation of social life, has been badly managed, so now it is a subject of contestation. The consequence is an increase in separatist behaviour, religious and national fundamentalism, racism, intolerance etc. In the context of the above, the author points to the aims of intercultural education such as dispelling fears, prejudices, stereotypes, and a whole range of myths associated with the loss of cultural heritage. The activities which are undertaken through continuous process of learning and raising intercultural awareness attempt to reconcile the functions of national states with the principles of multiculturalism. The aim of intercultural education is to work with myths, stereotypes, prejudices, and false beliefs in order to reveal the ideology and increase public consciousness of their negative impact which hinders the functioning of multicultural societies.

Autor artykułu wychodzi z założenia, że edukacja międzykulturowa jest kształtowana i rozwijana w kontekście problemów, które pojawiają się w wielokulturowym świecie. Wskazana jest także, aby polityka wielokulturowości, oparta była na ideologii pluralizmu i obywatelstwa, a także na zasadach liberalizmu i demokratyzacji życia społecznego. Źle realizowana polityka wielokulturowości staje się przedmiotem kontestacji. Konsekwencją tego jest wzrost zachowań separatystycznych, fundamentalizm religijny i narodowy, rasizm, nietolerancja itd. W kontekście tych zjawisk, autor wskazuje na podstawowe cele i zadania edukacji międzykulturowej, które służyć powinny redukcji obaw, uprzedzeń, stereotypów i całego szeregu mitów związanych z utratą dziedzictwa kulturowego. Działania, które są podejmowane przez ciągły proces uczenia się i podnoszenia świadomości międzykulturowej stanowią próbę pogodzenia podstawowych funkcji państw narodowych z zasadami wielokulturowości.

Jarosław Chaciński

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies