Tytuł pozycji:
Multidimensional nature of transformations in the contemporary educational space of a small child
Mirosław Skibski
The text refers to and simultaneously; characterizes multidimensional nature of transformations in the contemporary educational space of a small child. It demonstrates two scopes of the most significant changes in educational system, referring to educating a six-year-old child and the system of changes concerning pupils with special educational needs. The text discusses the areas of changes concerning educating of a small child. Two procedures implemented by MEN (Ministry of National Education) in the context of educating the pupil with special education needs were characterized as well in the following text. It also presents the results of researches examining the level of primary functions: visual and oral perception, low motor activity and speech of the first class pupils representing two age groups: six-year-old children and seven-year-old children.
Tekst odnosi się i charakteryzuje wielopłaszczyznowość przemian we współczesnej przestrzeni edukacyjnej małego dziecka. Przedstawia dwa zakresy najistotniejszych zmian zachodzących w systemie edukacji odnoszących się do kształcenia dziecka 6-letniego oraz zmian systemowych dotyczących uczniów ze specjalnym potrzebami edukacyjnymi. W tekście omówiono obszary zmian dotyczące kształcenia małego dziecka oraz scharakteryzowano dwie procedury wdrożone przez MEN w kontekście kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przedstawiono również wyniki badań poziomu funkcji podstawowych (percepcji wzrokowej i słuchowej, motoryki małej, mowy) uczniów klas pierwszych reprezentujących dwie grupy wiekowe 6 i 7-latków.