Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kierunki i perspektywy rozwoju wybranych branż przemysłu rolno-spożywczego w Polsce

Tytuł:
Kierunki i perspektywy rozwoju wybranych branż przemysłu rolno-spożywczego w Polsce
Autorzy:
Firlej, Krzysztof
Współwytwórcy:
Firlej, Krzysztof
Data publikacji:
2014
Wydawca:
Katedra Strategii Zarządzania i Rozwoju Organizacji, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Słowa kluczowe:
zatrudnienie
konkurencja w sektorze
gospodarka oparta na wiedzy
modernization of enterprises
korzyści konkurencyjne w agrobiznesie
agricultural prosperity
competitive advantages in agribusiness
organizational conditions
agribusiness development programming
transformacja
globalization
czynniki konkurencyjne
zarządzanie firmą
social development
globalizacja
badania diagnostyczne
growth factors
organization of production
dane demograficzne
spatial analysis
metody scenariuszowe
innovation
dynamic analysis
ceny surowców rolnych
business management w rolnictwie
evolution of the agribusiness sector
metody i techniki badawcze sektora agrobiznesu
economic development
instytucjonalne uwarunkowania konkurencyjności
procesy restrukturyzacji
programowanie rozwoju agrobiznesu
employment
prywatyzacja
institutional determinants of competitiveness
agrarian structure
przedsiębiorstwo spożywcze
rolnictwo
kontrola jakości
competitiveness
fundusze strukturalne
wspólna polityka rolna
departments of agribusiness
agrobiznes
determinanty rozwoju sektora
ewolucja sektora agrobiznesu
food production
czynniki rozwoju
produkcja żywności
food chain
market economy
quality control
privatization
competitive factors
uwarunkowania organizacyjne
economic conditions
international development strategies
strategie rozwoju przedsiębiorstw
zarządzanie jakością
gastronomy
analiza przestrzenna
comparative analysis
analiza konkurencji
konkurencyjność
diagnoza rozwoju przedsiębiorstw
employment transformation
aspekty strategiczne rozwoju
łańcuch żywnościowy
competitive advantages
determinanty rozwoju
human capital
competitive analysis
agricultural commodity prices
misja rolnictwa
międzynarodowe strategie rozwoju
cele strategiczne
determinanty konkurencyjności
scenario methods
ceny
endogeniczne determinanty rozwoju
gospodarka żywnościowa
price advantage
company management
rozwój przemysłowy
przewaga cenowa
gastronomia
agriculture
quality management
innowacje
żywność
analiza dynamiczna
wizja rolnictwa
food economy
GPW w Warszawie
efficiency
przemysł spożywczy
business management in agriculture
agribusiness cells
efektywność
kapitał ludzki
organizacja produkcji
restrukturyzacja
wskaźniki ekonomiczne
rozwój gospodarczy
restructuring processes
endogenous determinants of development
koniunktura rolna
economic indicators
system gospodarki żywnościowej
competition in the sector
ogniwa agrobiznesu
forecasting
gospodarka rynkowa
CAP
common agricultural policy
industrial development
labor productivity
modernizacja przedsiębiorstw
analiza porównawcza
profil ekonomiczny przemysłu rolno-spożywczego
strategic objectives
uwarunkowania rozwoju
agri-food sector
rozwój społeczny
development
diagnosis of business development
klasyfikacja jakościowa firm
struktura agrarna
rozwój
działy agrobiznesu
prognozowanie
wydajność pracy
sektor rolno-spożywczy
Język:
polski
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/7286  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przemysł rolno-spożywczy jest działem gospodarki, który zajmuje się wytwarzaniem produktów i półproduktów przeznaczonych do spożycia takich, jak: mięsne, mleczne, pieczywo, cukiernicze, napoje alkoholowe i bezalkoholowe i wiele innych. W przemyśle rolno-spożywczym najbardziej konkurencyjne branże to: mięsna, mleczarska, owocowo-warzywna, cukiernicza, wtórne przetwórstwo zbóż oraz produkcja wyrobów tytoniowych. Źródłem przewag konkurencyjnych jest stosowanie przez przedsiębiorstwa strategii kosztowo-cenowych. Jest to możliwe dzięki niższym cenom produktów rolnictwa, niższym kosztom pracy (wynagrodzenia pracowników przemysłu rolno-spożywczego kształtują się poniżej przeciętnego wynagrodzenia) i pozostałych czynników produkcji oraz również dzięki niższym marżom przetwórczym. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w miarę postępowania procesów konwergencji gospodarki Polski w ramach rynku Unii Europejskiej znaczenie przewag, które daje stosowanie strategii kosztowo-cenowych będzie spadać. Istotne znaczenie będzie miało wykorzystanie różnych strategii do zdobywania przewagi konkurencyjnej. Właściwe sformułowanie strategii stanowi główne wyzwanie dla przemysłu rolno-spożywczego w perspektywie kilku nadchodzących lat. W roku 2013 w Katedrze Strategii Zarządzania i Rozwoju Organizacji przeprowadzone zostały badania dotyczące analizy strategicznej wybranych branż przemysłu rolno - spożywczego. Celem badań było wskazanie, że myślenie strategiczne jest niezbędnym elementem rozwoju organizacji, gdyż wprowadza do niego planowość i racjonalność. Dokonując analizy strategicznej wybranych branż przemysłu spożywczego uwaga została skupiona na analizie trendów w otoczeniu biznesowym przedsiębiorstw przemysłu spożywczego, jak również dokonano analizy atrakcyjności branż. Celem podjętych badań była identyfikacja możliwości i zagrożeń związanych ze zmianami w bezpośrednim otoczeniu przedsiębiorstw (perspektywa makrootoczenia) badanej branży. Celem oceny atrakcyjności branży oraz pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa (mikrootoczenia) było pogłębienie wiedzy dotyczącej możliwości i zagrożeń, które znajdują się w otoczeniu konkurencyjnym (konkurencja, substytuty, dostawcy, klienci, nowe produkty), a także wewnętrznych sił i słabości przedsiębiorstw. Badania realizowane w roku 2014 mają być kontynuacją badań przeprowadzonych w roku 2013. W Katedrze Strategii Zarządzania i Rozwoju Organizacji podjęta została próba określenia kierunków i perspektyw rozwoju wybranych branż przemysłu rolno-spożywczego. Rozwój to zachodzący w czasie proces zmian dlatego bardzo istotne jest określenie kierunków zmian w analizowanych branżach, jak również określenie możliwości rozwojowych dla przedsiębiorstw w nich działających. Celem badań było wskazanie w jakim kierunku będą zachodziły zmiany w wybranych branżach przemysłu rolno – spożywczego oraz jakie to daje szanse i zagrożenia dla przedsiębiorstw działających w analizowanych branżach. W pracy podjęto zadanie analizy i oceny jak powstające nowe struktury przedsiębiorstw, budowane przez nie strategie oraz innowacje wpływają na rozwój przedsiębiorstw sektora spożywczego. W związku z identyfikacją kluczowych obszarów praca składa się z pięciu części. W części pierwszej dokonana została charakterystyka przemysły rolno – spożywczego w Polsce oraz określone zostały szanse i zagrożenia dla tego sektora. W części drugiej scharakteryzowano branże piekarniczo – cukierniczą, następnie dokonana została analiza konkurencyjności wybranych przedsiębiorstw sektora piekarniczego, piekarniczo – cukierniczego oraz cukierni. Analiza ta miała na celu wskazanie, że wykorzystanie tej metody jest przydatne w formułowaniu strategii rozwoju. Po wykreśleniu profili konkurencyjności przedstawiono zalecenia strategiczne dla badanych przedsiębiorstw wykorzystując macierz ADL, McKinseya oraz Ansoffa. W części trzeciej opracowania dokonana została charakterystyka branży owocowo – warzywnej, przedstawione zostały uwarunkowania rozwoju analizowanej branży, a następnie sformułowano perspektywy rozwoju branży owocowo – warzywnej po roku 2014 wykorzystując analizę SWOT. W części czwartej opracowania przedstawiono tradycyjne i alternatywne strategie konkurowania w branży mięsnej. Rozważania zostały rozpoczęte od przedstawienia strategii konkurowania w branży mięsnej w podejściu tradycyjnym. Następnie scharakteryzowano innowacyjność zarządzania oraz branżę mięsną, aby dokonać charakterystyki strategii błękitnego oceanu, jako alternatywy do tradycyjnych strategii konkurowania. W części piątej opracowania przedstawiono rozwój branży mleczarskiej w Polsce w latach 2008-2013. Dokonano charakterystyki determinant oraz strategii rozwoju analizowanej branży. Rozważania rozpoczęto od analizy rynku mleka w Polsce, następnie scharakteryzowano polski handel zagraniczny produktami mlecznymi, aby na zakończenie strategie rozwoju przedsiębiorstw przemysłu mleczarskiego. Otoczenie jest burzliwe i szybko się zmienia organizacje, aby się rozwijać muszą wprowadzać zmiany i tworzyć nowe modele zarządzania. Z tych względów przy określaniu kierunków i perspektyw rozwoju wybranych branż przemysłu rolno – spożywczego przybliżona została problematyka dotycząca wykorzystania analiz strategicznych w formułowaniu strategii rozwoju przedsiębiorstw.

Please visit: www.krzysztoffirlej.pl

Krzysztof Firlej

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies