Tytuł pozycji:
[Mineja czytana na marzec - fragment].
- Tytuł:
-
[Mineja czytana na marzec - fragment].
- Współwytwórcy:
-
Focjusz (święty ; ok. 820-ok. 891). Mowa na Niedzielę Palmową i o Łazarzu
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa na Wielki Wtorek, o dziesięciu Pannach, i o talentach Mt 25, 1-13
Biblioteka Ordynacji Zamojskiej. Właściciel
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa o poście, Józefie, prezbiterze i Dawidzie
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa na Niedzielę Tomasza (Przewodnią)
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa o Łazarzu, druga
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa na Wielki Czwartek, pierwsza, o zdradzie Judasza i o Najświętszym Sakramencie
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa na Wielką Środę, o nierządnicy
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa na Paschę
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa na Wielki Piątek
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa na Wielki Poniedziałek, o drzewie figowym
Epifaniusz z Salaminy (święty ; ok. 315-403). Mowa o pogrzebie Chrystusowym
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa na Poniedziałek Wielkanocny
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa Mt 27, 62-64
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa na Wielki Czwartek, druga
Retko (fl. ca 1001-1025). Kopista
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa o św. Tomaszu apostole i przeciw arianom
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa na Zmartwychwstanie Łk 24, 13-14
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa na Niedzielę Palmową
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa na Wielką Środę, o zawiści Mt 12, 14
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa na Wielki Wtorek, o posiedzeniu sanhedrynu
Jan Chryzostom (święty ; ok. 354-407). Mowa o Łazarzu, pierwsza
- Data publikacji:
-
[ca 1001-ca 1025]
- Wydawca:
-
Bułgaria-ca 1025
- Źródło:
-
Biblioteka Narodowa
- Język:
-
staro-cerkiewno-słowiański
- Prawa:
-
http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/
Domena Publiczna. Wolno zwielokrotniać, zmieniać i rozpowszechniać oraz wykonywać utwór, nawet w celach komercyjnych, bez konieczności pytania o zgodę. Wykorzystując utwór należy pamiętać o poszanowaniu autorskich praw osobistych Twórcy.
- Dostawca treści:
-
Academica
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Zdobienia: początki poszczególnych tekstów wyróżnione są prostokątnymi, wąskimi zastawkami oraz inicjałami rysowanymi piórkiem i atramentem. Na kilku kartach znajdują się pasy i linie wykonane nakłuciami. Na marginesach licznych kart występują późniejsze drobne notki i próby pióra oraz prymitywne rysunki przedstawiające głowy i postacie świętych i ludzi.
Dzieje rękopisu: kodeks powstał w XI w. (może nawet przed 1014 r.) najprawdopodobniej na terenie wschodniej Bułgarii, w jednym z klasztorów w okolicy Presławia. Spisany został przez kopistę o imieniu Retko. Około 30 linijek zapisanych zostało przez jednego lub dwóch innych kopistów. W XIII w. na tekst naniesione zostały poprawki ręką ruskiego korektora. Nie wiadomo, kiedy i w jakich okolicznościach rękopis trafił do Supraśla pod Białymstokiem. Tam, w bibliotece monasteru bazyliańskiego odkrył go w 1823 r. profesor Uniwersytetu Wileńskiego, ks. Michał Bobrowski. Wskutek przygotowywania księgi do publikacji rękopis został trwale podzielony na trzy części. Obecnie 118 kart znajduje się bibliotece uniwersytetu w Lublanie w Słowenii (sygn. Cod. Kop. 2), 16 kart w Rosyjskiej Bibliotece Narodowej w Petersburgu (sygn. Q.perg.I.72). Najobszerniejsza część, licząca 151 kart, po śmierci Bobrowskiego trafiła do Władysława Trębickiego, a następnie w 1869 r. do Biblioteki Ordynacji Zamojskiej w Warszawie. Ta warszawska część Kodeksu zaginęła w latach II wojny światowej. Odnalazła się w 1967 r. w USA, kiedy to anonimowy oferent sprzedał księgę Herbertowi Moellerowi, który w styczniu 1968 r. przekazał rękopis w darze Polsce, dzięki czemu Kodeks powrócił do Biblioteki Ordynacji Zamojskiej.
Jęz. scs. alf. cyryl. - ustaw.
rękopisy cyrylickie
Pełen opis rękopisu zob. baza "Inwentarz" w Zakładzie Rękopisów BN.
Oprawa: deski dębowe, skóra cielęca ciemno-brązowa; 1995. Zachowane papierowe karty z ostatniej oprawy; XIX w. Oprawa stylizowana na średniowieczną oprawę wschodniobułgarską.
Składki: 1-4 (6), 5-27 (4), 28 (6), 29-34 (4), 35 (5). Tekst pisany jest w 30 wierszach w jednej kolumnie. W rękopisie znajdują się liczne ślady po wyrazach usuniętych przez kopistę.