Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Studia Obszarów Wiejskich = Rural Studies, t. 54

Tytuł:
Studia Obszarów Wiejskich = Rural Studies, t. 54
Dolnośląskie wsie tematyczne – miejsce edukacji i zabawy = Lower Silesian thematic villages – place of education and entertainment
Autorzy:
Podolska, Anna. Autor
Data publikacji:
2019
Wydawca:
PAN IGiPZ
PTG
Słowa kluczowe:
non-agricultural economic activity
pozarolnicza działalność gospodarcza
województwo dolnośląskie
Dolnośląskie voivodship
wieś tematyczna
village with idea
thematic village
wioska z pomysłem
Źródło:
CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn. Cz.4488
CBGiOŚ. IGiPZ PAN, call no. Cz.4489
http://195.187.71.2/ipac20/ipac.jsp?profile=geogpan&index=BOCLC&term=cc2002006510
CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn. Cz.4489
CBGiOŚ. IGiPZ PAN, call no. Cz.4488
Język:
polski
Prawa:
Creative Commons Attribution BY 4.0 license
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Linki:
https://doi.org/10.7163/SOW.54.3  Link otwiera się w nowym oknie
https://rcin.org.pl/dlibra/publication/edition/119987/content  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
RCIN - Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
For some time, a number of changes – caused by both internal and external factors – have been observed in rural areas. These mostly lead to modifying existing functions of the village. A typical model of agricultural village is becoming less common. Livelihood is more often provided by non-agricultural activities. These generate new jobs, integrate residents, interfere with the surrounding, and in many cases completely change the image of the village and the way it is being perceived. Villages are becoming active, innova tive and creative. Ideas concern both economic as well as social activities and contribute to the rapid development of tourist and recreational values of the region. One of the new functions of the village, which in the recent years has become more popular is establishing thematic villages. A well-conceived leitmotif can bring benefits to both residents who find new jobs and additional source of income for themselves, as well as tourists who now have the opportunity of spending their free time in a more attractive way. It also fosters ecological education of children and youth who may learn about the surrounding nature. Rural space may also benefit, while their conscious residents will cultivate tradition and local culture respecting spatial order. The aim of the research was to examine the role that the new non-agricultural function – thematic village plays in the development of rural areas of the Lower Silesia and their potential contribution in promoting educational tourism in the region. The research method was based on the analysis of source literature and statistical data contained in the registration books, as well as on surveys with rural leaders and analysis of available offers of selected thematic villages.

Od końca lat 80. XX w. na obszarach wiejskich zauważyć można szereg przemian spowodowanych zarówno czynnikami wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi. W znacznym stopniu prowadzą one do zmian dotychczasowych funkcji wsi. Model wsi rolniczej odchodzi coraz częściej w niepamięć, a możliwość utrzymania mieszkańców wsi zapewniają działalności pozarolnicze, które nie tylko oferują nowe miejsca pracy, ale również integrują mieszkańców, mają wpływ na zmianę otoczenia obejść oraz terenów wspólnych, a często również całkowicie zmieniają wizerunek wsi i sposób ich postrzegania. Wsie stają się aktywne, innowacyjne, kreatywne. Pomysły ich mieszkańców dotyczą zarówno działalności ekonomicznej, jak i społecznej i przyczyniają się do szybkiego rozwoju turystyczno-rekreacyjnego regionu. W ostatnich dziesięciu latach na Dolnym Śląsku dużą popularnością cieszy się tworzenie wiosek tematycznych. Dobrze obmyślony motyw przewodni może przynieść korzyści zarówno mieszkańcom, którzy znajdą dla siebie nowe miejsca pracy i dodatkowe źródło dochodu, jak również turystom, którzy często w bliskiej odległości od domu będą mogli ciekawie spędzić czas wolny. Jest to również szansa na regionalną edukację ekologiczną młodzieży i dzieci, które bezpośrednio w terenie mają szansę poznawać i uczyć się otaczającej ich przyrody. Skorzystać może także przestrzeń wiejska, w której świadomi mieszkańcy pielęgnować będą tradycję i miejscową kulturę oraz dbać będą o zachowanie ładu przestrzennego. Celem badań było ukazanie roli, jaką w rozwoju obszarów wiejskich województwa dolnośląskiego pełni nowa funkcja pozarolnicza – wioski tematyczne oraz ich potencjalny wkład w promowanie turystyki edukacyjnej w regionie. Wykorzystano następujące metody badań: analizę literatury źródłowej i danych statystycznych zawartych w księgach meldunkowych, badania ankietowe z liderami wiejskimi oraz analizę dostępnych ofert badanych wsi. Wyniki przedstawione zostały na mapie województwa, wykresach słupkowych oraz w tabeli.Od końca lat 80. XX w. na obszarach wiejskich zauważyć można szereg przemian spowodowanych zarówno czynnikami wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi. W znacznym stopniu prowadzą one do zmian dotychczasowych funkcji wsi. Model wsi rolniczej odchodzi coraz częściej w niepamięć, a możliwość utrzymania mieszkańców wsi zapewniają działalności pozarolnicze, które nie tylko oferują nowe miejsca pracy, ale również integrują mieszkańców, mają wpływ na zmianę otoczenia obejść oraz terenów wspólnych, a często również całkowicie zmieniają wizerunek wsi i sposób ich postrzegania. Wsie stają się aktywne, innowacyjne, kreatywne. Pomysły ich mieszkańców dotyczą zarówno działalności ekonomicznej, jak i społecznej i przyczyniają się do szybkiego rozwoju turystyczno-rekreacyjnego regionu. W ostatnich dziesięciu latach na Dolnym Śląsku dużą popularnością cieszy się tworzenie wiosek tematycznych. Dobrze obmyślony motyw przewodni może przynieść korzyści zarówno mieszkańcom, którzy znajdą dla siebie nowe miejsca pracy i dodatkowe źródło dochodu, jak również turystom, którzy często w bliskiej odległości od domu będą mogli ciekawie spędzić czas wolny. Jest to również szansa na regionalną edukację ekologiczną młodzieży i dzieci, które bezpośrednio w terenie mają szansę poznawać i uczyć się otaczającej ich przyrody. Skorzystać może także przestrzeń wiejska, w której świadomi mieszkańcy pielęgnować będą tradycję i miejscową kulturę oraz dbać będą o zachowanie ładu przestrzennego. Celem badań było ukazanie roli, jaką w rozwoju obszarów wiejskich województwa dolnośląskiego pełni nowa funkcja pozarolnicza – wioski tematyczne oraz ich potencjalny wkład w promowanie turystyki edukacyjnej w regionie. Wykorzystano następujące metody badań: analizę literatury źródłowej i danych statystycznych zawartych w księgach meldunkowych, badania ankietowe z liderami wiejskimi oraz analizę dostępnych ofert badanych wsi. Wyniki przedstawione zostały na mapie województwa, wykresach słupkowych oraz w tabeli.

24 cm

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies