Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Collecting Sounds. Online Sharing of Field Recordings as Cultural Practice

Tytuł:
Collecting Sounds. Online Sharing of Field Recordings as Cultural Practice
Ethnologia Polona 39 2018 (2019)
Autorzy:
Stanisz, Agata
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences
Słowa kluczowe:
field recording
cultural pratice
audioanthropology
etnologia -- czasopisma
digital anthropology
sound technology
Źródło:
IAiE PAN, sygn. P 366
IAiE PAN, sygn. P 367
IAiE PAN, call no. P 368
IAiE PAN, call no. P 366
IAiE PAN, sygn. P 368
http://iaie.katalog.pan.pl/ipac20/ipac.jsp?profile=iaepan&index=BOCLC&term=ee95400536
IAiE PAN, call no. P 367
Język:
angielski
Prawa:
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 4.0
Creative Commons Attribution BY-NC-ND 4.0 license
Linki:
https://rcin.org.pl/dlibra/publication/edition/122015/content  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
RCIN - Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
24 cm

Websites dedicated to audio recordings are used to publish and share sounds collected by tourists and other travellers, who catch sounds in the same way as they take photographs. These recordings are brought from exotic vacations, business trips, sightseeing tours, or sentimental journeys. Analysis of field recording practices encourages a broader reflection on the status of sounds, why some of them are audible and others are not, how new technologies influence the processes of democratisation of senses and raise public awareness of the importance of acoustic space. Moreover, tourist field recording enable us to take a closer look at the stereotypical hearing and listening processes, as well as the cultural mechanisms of exoticising non-European/non-urban soundscapes.

Field reconrding is a sound practice that gains increasingly more popularity nowadays. We can observe effects of this practice in two contexts: 1. On the websites dedicated to digital sound production; 2. During the activities accompanying various artistic, cultural and educational events. I consider the first context in which I participate as a fieldrecordist, who uses sound recording as a non-visual method of (audio) anthropology. The goal of this article is to look into the field recording as a category of socio-cultural practice related to the technological development and growing significance of sound production, and more generally, to the global process of sounding the western, mainly urban, culture.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies