Tytuł pozycji:
Studia Obszarów Wiejskich = Rural Studies, t. 55
W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost średniej liczby pojazdów na mieszkańca, co powoduje coraz większe konflikty komunikacyjne. Rozwiązaniem problemów w małych gminach wiejskich i miejsko-wiejskich jest wprowadzanie alternatywnego transportu, który jest relatywnie tańszy i prostszy do realizacji w porównaniu z modernizacją infrastruktury drogowej. W artykule postanowiono zbadać, czy wprowadzenie systemu roweru gminnego w Kórniku pozwoliłoby na uniknięcie części konfliktów komunikacyjnych oraz ułatwiłoby poruszanie się po Kórniku, jak i wsiach leżących w gminie. Jednym z celów badań była próba wymodelowania za pomocą narzędzi GIS stref roweru gminnego 4 generacji dla gminy Kórnik. Na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego na grupie 146 osób w maju 2018 r. stwierdzono, że rozwój tego typu oferty turystycznej byłby atrakcyjny dla mieszkańców jako zapewnienie alternatywnej formy transportu dla wewnątrzgminnej komunikacji zbiorowej. Zaproponowano wprowadzenie systemu 4 generacji nieposiadającego stacji bazowych, bazującego na lokalizatorach GPS i aplikacji mobilnej. W artykule przedstawiono również wymiar finansowy – na jakie koszty są przygotowani mieszkańcy, aby korzystanie z tego typu rozwiązania było atrakcyjne nie tylko dla turystów, ale i do codziennego użytku jako alternatywa dla autobusowej komunikacji wewnątrzgminnej.
In recent years there has been a significant increase in the average number of vehicles per capita, contributing to a rising number of communication conflicts. The solution to such problems in small rural and urban-rural communes would the introduction of alternative transport, which is relatively cheaper and simpler to implement compared to the modernization of road infrastructure. The article examines whether the introduction of a communal bicycle system in Kórnik would avoid some of the transport conflicts and facilitate mobility within the commune. One of the research objectives was an attempt to model the 4th generation of municipal bicycle zones employing the GIS tools for the Kórnik territorial unit. Based on a survey conducted directly on a group of 125 people in May 2018, it was noticed that developing this type of tourist offer would be attractive to residents as providing an alternative form of locomotion to public transport. It was proposed to introduce a bicycle network based on a system of 4th generation without base stations, involving GPS locators and a mobile application. The article also presents the financial aspect- at what costs are residents prepared to make use of this type of solution, attractive not only for tourists, but also as an alternative to intra-municipal bus communication.
24 cm