Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ethnologia Polona 41 (2020)

Tytuł:
Ethnologia Polona 41 (2020)
Cooking with Refugees and Migrants. Staging Authenticity and Traditionality for Warsaw’s Culinary Tourists
Autorzy:
Bodzan, Magda
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences
Słowa kluczowe:
authenticity
cooking
food capital
culinary tourism
refugee capital
refugees
geneder
Źródło:
IAiE PAN, sygn. P 366
IAiE PAN, sygn. P 367
IAiE PAN, call no. P 368
IAiE PAN, call no. P 366
IAiE PAN, sygn. P 368
http://iaie.katalog.pan.pl/ipac20/ipac.jsp?profile=iaepan&index=BOCLC&term=ee95400536
IAiE PAN, call no. P 367
Język:
angielski
Prawa:
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 4.0
Creative Commons Attribution BY-NC-ND 4.0 license
Linki:
https://rcin.org.pl/dlibra/publication/edition/158840/content  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
RCIN - Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
24 cm

During the migration crisis of 2015, a commonly shared belief about the integrating role of food resulted in the emergence of several culinary initiatives directed at refugees and migrants in Warsaw. I show that these culinary initiatives form a space for the creation of ostensibly opposing processes. On the one hand, they empower refugees and migrants by embracing the culinary cultures of their home countries; on the other, they facilitate the creation of simplified and folkloristic images of them. During culinary workshops, the role of migrants and refugees is to recreate traditional dishes, using “authentic” recipes. At the same time, they are restricted by the organizers’ ethical foodways and the demands of Warsaw’s culinary tourists, such as vegetarianism, to which migrants and refugees skilfully adapt. These processes result from a neoliberal logic, whereby refugees’ and migrants’ experiences and their ethnicity become commodities in the NGO market. This article draws on ethnographic research conducted between 2017 and 2018 in Warsaw. I look at the biographies of six women refugees cooperating with selected initiatives. I analyse their strategies of recreating traditionality in the dishes they cook in order to authenticate their migration stories. I also examine their experiences and practices in the context of “food capital” that emerges as a result of the exchange of cultural capital between migrants and residents, and “refugee capital”, defined as the ability to use refugee status for personal development and integration. Combining “food capital” with “refugee capital” turns out to be an excellent recipe for success for refugees’ migration projects

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies