Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Degrees in Revolution and for the Revolution’s Sake: The Educational Experience of Polish Communists before 1939

Tytuł:
Degrees in Revolution and for the Revolution’s Sake: The Educational Experience of Polish Communists before 1939
Acta Poloniae Historica T. 123 (2021), In Memory of Professor Jerzy W. Borejsza
Autorzy:
Bertram, Łukasz
Współwytwórcy:
Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk
Data publikacji:
2021
Wydawca:
Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Słowa kluczowe:
cultural capital
Komunistyczna Partia Polski [KABA]
socialization - Poland - 1900-1945
Socjalizacja -- Polska -- 1900-1945 [KABA]
communism - Poland - 1900-1945
Komunizm i edukacja [KABA]
habitus (sociology)
communism and education - Poland
Komunizm -- Polska -- 1900-1945 [KABA]
Habitus (socjologia) [KABA]
Communist Party of Poland (Komunistyczna Partia Polski)
Źródło:
IH PAN, sygn. A.296/123
http://ih.katalog.pan.pl/ipac20/ipac.jsp?profile=ihpan&index=BOCLC&term=aa95026139
IH PAN, sygn. A.295/123 Podr.
Język:
angielski
Prawa:
Creative Commons Attribution BY-ND 4.0 license
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0
Linki:
https://rcin.org.pl/dlibra/publication/edition/204230/content  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
RCIN - Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper identifies the most significant patterns of educational experience among members of the interwar Polish communist movement. The first part of the article covers the experiences that communists shared with other representatives of the social strata from which they originated: the reproduction of the social structure or their overcoming of it in the form of social advancement. It also discusses the importance of educational barriers and opportunities as factors facilitating the emergence of attitudes of radical contestation of the socio-political order. The second part identifies educational experiences that were directly related to involvement in an illegal, subversive and repressed political current, and the diverse, sometimes paradoxical consequences of that involvement for representatives of different social strata. It traces the transformations of the communist habitus and proposes the concept of ‘clandestine white-collar workers’. The article concludes that there were two patterns in the pursuit of education among the communists: acquiring a degree in revolution or for the sake of the revolution.

s. 215-237

p. 215-237

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies