Tytuł pozycji:
Pierwsza francusko-polska koncesja kolejowa z 1924 roku : przyczynek do relacji finansowo-gospodarczych Polski i Francji po I wojnie światowej
Francja była głównym sojusznikiem Drugiej Rzeczypospolitej, a zarazem kluczowym dla niej źródłem kapitału. Różnica sił między obydwoma krajami i francuskie inwestycje w polski sektor surowcowy i infrastrukturę powodowały imperialistyczne interpretacje wzajemnych stosunków gospodarczych w obydwu historiografiach. W tekście analizuję historię koncesji kolejowej, udzielonej w 1924 r. polsko-francuskiemu konsorcjum przez władze w Warszawie. Pokazuję, że nawet w ramach asymetrycznych relacji między krajami słabsza strona miała manewr negocjacyjny, a powodzenie przedsięwzięć francuskich firm niekiedy zależało od decyzji Warszawy.
France was the main ally of the Second Polish Republic and, at the same time, its key source of capital. The power difference between the two countries and France’s raw materials and infrastructure investments in Poland gaverise to imperialist interpretations of Polish-French economic relations. In this text, I analyse the history of a railway concession granted in 1924 to a Polish-French consortium by the government in Warsaw. I show that even within the asymmetrical context of Polish-French relations, the weaker side had room for manoeuvre during the negotiations. On occasion, the success of the ventures of French companies’ depended on decisions taken in Warsaw.
s. 785-812
p. 785-812