Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Pierwsza francusko-polska koncesja kolejowa z 1924 roku : przyczynek do relacji finansowo-gospodarczych Polski i Francji po I wojnie światowej

Tytuł:
Pierwsza francusko-polska koncesja kolejowa z 1924 roku : przyczynek do relacji finansowo-gospodarczych Polski i Francji po I wojnie światowej
Kwartalnik Historyczny, R. 128 nr 3 (2021), Rozprawy
Autorzy:
Łazor, Jerzy
Współwytwórcy:
Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk
Institute of History of the Polish Academy of Sciences
Data publikacji:
2021
Wydawca:
Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
Tadeusz Manteuffel Institute of History Polish Academy of Sciences
Słowa kluczowe:
koncesje kolejowe
imperializm
railroads - Poland - history - 1900-1945
Poland - foreign economic relations - France - 1900-1945
imperialism
Francja
dyplomacja gospodarcza
Poland
interwar period
railway concessions
France
Polska - stosunki gospodarcze z zagranicą - Francja - 1900-1945
France - foreign economic relations - Poland - 1900-1945
Poland - economic conditions - 1918-1945
Francja - stosunki gospodarcze z zagranicą - Polska - 1900-1945
Polska
Transport kolejowy -- Polska -- 1900-1945 [KABA]
Polska -- sytuacja gospodarcza -- 1918-1945 [KABA]
economic diplomacy
okres międzywojenny
Źródło:
http://ih.katalog.pan.pl/ipac20/ipac.jsp?profile=ihpan&index=BOCLC&term=aa95026108
IH PAN, sygn. A.52/128/3 Podr.
IH PAN, sygn. A.96/128/3
Język:
polski
Prawa:
Creative Commons Attribution BY-ND 4.0 license
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0
Linki:
https://rcin.org.pl/dlibra/publication/edition/232464/content  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
RCIN - Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Francja była głównym sojusznikiem Drugiej Rzeczypospolitej, a zarazem kluczowym dla niej źródłem kapitału. Różnica sił między obydwoma krajami i francuskie inwestycje w polski sektor surowcowy i infrastrukturę powodowały imperialistyczne interpretacje wzajemnych stosunków gospodarczych w obydwu historiografiach. W tekście analizuję historię koncesji kolejowej, udzielonej w 1924 r. polsko-francuskiemu konsorcjum przez władze w Warszawie. Pokazuję, że nawet w ramach asymetrycznych relacji między krajami słabsza strona miała manewr negocjacyjny, a powodzenie przedsięwzięć francuskich firm niekiedy zależało od decyzji Warszawy.

France was the main ally of the Second Polish Republic and, at the same time, its key source of capital. The power difference between the two countries and France’s raw materials and infrastructure investments in Poland gaverise to imperialist interpretations of Polish-French economic relations. In this text, I analyse the history of a railway concession granted in 1924 to a Polish-French consortium by the government in Warsaw. I show that even within the asymmetrical context of Polish-French relations, the weaker side had room for manoeuvre during the negotiations. On occasion, the success of the ventures of French companies’ depended on decisions taken in Warsaw.

s. 785-812

p. 785-812

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies