Tytuł pozycji:
Journal of Urban Ethnology 19 (2021)
Artykuł stanowi próbę przybliżenia pejzażu dźwiękowego małych miasteczek w międzywojennej Polsce. Audiosferę sztetla budowały osadzone w jego topografii dźwięki podlegające rytmom życia ludzkiego, pór roku i wydarzeń społecznych – dźwięki codzienności, której częścią była też muzyka. Różnorodność etnicznai kulturowa, jaką przedstawiała miejscowa społeczność, odzwierciedlała się w sferze jej aktywności muzycznej. Dzieci żydowskie obserwowały ten świat z innej perspektywy niż dorośli. „Muzyka miasteczka” już od najmłodszych lat kształtowała ich tożsamość, opartą na silnej identyfikacji z własną grupą, lecz także na nierozerwalnej więzi z najbliższym otoczeniem. Uczestnicząc w życiu, dzieci nie tylko były biernymi odbiorcami audiosfery, lecz same przyczyniały się do jej wzbogacania, przygotowując powoli sztetl do przemian czasów nowoczesności
The article is an attempt to present the soundscape of small town in interwar Poland. The shtetl’s audiosphere was built by the sounds of everyday life embedded in its topography, subject to the rhythms of human life, seasons and social events – the everyday life, a part of which was also music. The ethnic and cultural diversity represented by the local community was reflected in the sphere of its musical activity. Jewish children watched this world from a different perspective than did the adults. From an early age, the “music of the shtetl” shaped their identity, which was based on a strong identification with their own group, but also on an inseparable bond with their immediate surroundings. By participating in life, children were not only passive recipients of the audiosphere, but also contributed to its enrichment, slowly preparing the shtetl for the transformations of modern times
24 cm