Tytuł pozycji:
Zbylut Grzywacz : sceny z KORridy
- Tytuł:
-
Zbylut Grzywacz : sceny z KORridy
Polska 1944/45-1989 : studia i materiały, 20 (2022), Studia
- Autorzy:
-
Cembrzyńska, Patrycja
- Współwytwórcy:
-
Institute of History of the Polish Academy of Sciences
Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk
- Data publikacji:
-
2022
- Wydawca:
-
Instytut Historii PAN
- Słowa kluczowe:
-
art, Polish - 20th century - themes, motives
Wołowy
tauromachia
mit „porwania Europy”
braki żywnościowe
painting of the communist period
post-Yalta order of Europe
malarstwo okresu PRL-u
Czerwiec ’76
mięso - produkcja i handel - aspekt społeczny - Polska - 1945-1990
food shortages
Grzywacz, Zbylut (1939-2004)
Grzywacz, Zbylut (1939-2004) [KABA]
Sztuka i społeczeństwo -- Polska [KABA]
Mięso -- produkcja i handel -- Polska -- 1945-1990 [KABA]
June ‘76
painting - Poland - history - 20th century
Malarstwo -- Polska -- 1945- -- tematy, motywy [KABA]
myth of the ‘abduction of Europe’
pojałtański porządek podziału Europy
mięso
Beef Cycle
meat industry and trade - social aspects - Poland - 1945-1990
art and society - Poland - history - 20th century
meat
- Źródło:
-
IH PAN, sygn. B.156/20
http://ih.katalog.pan.pl/ipac20/ipac.jsp?profile=ihpan&index=BOCLC&term=hh2002700278
IH PAN, sygn. B.155/20 Podr.
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Creative Commons Attribution BY-ND 4.0 license
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0
- Linki:
-
https://rcin.org.pl/dlibra/publication/edition/238025/content  Link otwiera się w nowym oknie
- Dostawca treści:
-
RCIN - Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł omawia ikonograficzny i ideowy przekaz malowanych w drugiej połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku obrazów z cyklu Wołowy Zbyluta Grzywacza. Serię pokazano w kontekście peerelowskich problemów aprowizacyjnych, wydarzeń Czerwca ’76 oraz pojałtańskiego porządku podziału Europy. Zagadnienie zawartych w dziele Grzywacza rudymentów rzeczywistych wydarzeń historycznych łączy się z dociekaniami dotyczącymi roli dialogu malarza z tradycją sztuki oraz tradycją tauromachii.
s. 175-200
p. 175-200
The article discusses the iconographic and ideological message of Zbylut Grzywacz’s paintings from the Beef Cycle, painted in the second half of the 1970s. The series is shown in the context of the supply problems in the Polish People’s Republic, the events of June ‘76 and the post-Yalta order of Europe. The question of the rudiments of actual historical events presented in Grzywacz’s work is combined with inquiries into the role of the painter’s dialogue with the traditions of art and tauromachy.