Tytuł pozycji:
A horse-drawn fire truck] [An iconographic document
Fotografia przedstawia pięciu mężczyzn stojących wokół wozu strażackiego (o czym świadczy charakterystyczna długa rączka pompy), zaprzężonego w dwa konie. Na koźle pojazdu siedzi jego woźnica. Zdjęcie wykonano na tle dużego, murowanego budynku
Zdjęcie przesłane na konkurs "Fotografia polskiej wsi" do 1948 roku, organizowany w 1983 r. przez kwartalnik "Fotografia" i tygodnik "Nowa Wieś". Odbitka zdjęcia przechowywana w Instytucie Archeologii i Etnologii PAN (dawniej Instytut Historii Kultury Materialnej)
the period of 1st World War, Podolia, now Ukraine
The photograph shows five men standing around a fire truck (as testified by a characteristic long handle of a pump), drawn by two horses. A coachman is sitting on the box of the vehicle. The picture was taken against the background of a large brick building
Według właściciela zdjęcia jego autorem był jego ojciec, inżynier budowy dróg i mostów (specjalizacja w dawnej C.K. Austrii), Mikołaj Bogdanowicz. W okresie pierwszej wojny światowej, jako mieszkaniec Galicji, był powołany do armii austriackiej. W armii tej był dowódcą trzech kampanii saperów, z których jedna była kampanią żydowską. Terenem jego działania był Wołyń i częściowo Podole, gdzie w czasie wielomiesięcznego „zatrzymania” się frontu budował rowy strzeleckie, drogi, mosty itp.
okres I wojny światowej, Podole, obecnie Ukraina
The photo sent to the contest named “Photography of the Polish village pre-1948” organized in 1983 by the quarterly “Fotografia” (Photography) and the weekly “Nowa Wieś” (New village). Copy of the photo kept at the Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences (former Institute for the History of Material Culture)
The author of the photograph was the father of the photo owner. He was an engineer - building roads and bridges (a specialization in the former KK Austria), Mikołaj Bogdanowicz. During the 1st World War, as a native of Galicia, he was appointed to the Austrian army. In this army he was the commander of three companies of engineers, one of whom was Jewish company. The area of its operation was Volhynia and partially Podolia, where during many months of "stopping" of the front he was building trenches, roads, bridges, etc.