Tytuł pozycji:
Ethnologia Polona 33-34 (2012-2013)
Przejawem obowiązującej w Europie zasady poprawności politycznej jest m. in. walka ze stereotypami etnicznymi. Są one uważane za źródło ksenofobii i rasizmu oraz przeszkodę w budowaniu wspólnej Europy i konstruowaniu europejskiej świadomości post-narodowej. Zdaniem Autorki, bez znajomości stereotypów etnicznych bardzo trudno byłoby zrozumieć wiele zjawisk, np. charakter relacji między różnymi grupami etnicznymi/narodowymi, w tym – napięcia w stosunkach polsko-rosyjskich. W artykule ukazane zostały najważniejsze elementy stereotypowego obrazu Rosjan w oczach Polaków i Polaków w oczach Rosjan. Omówiono także inicjatywy na rzecz dialogu polsko-rosyjskiego (przede wszystkim podejmowane przez Polsko-Rosyjskie Centrum Dialogu i Porozumienia). Mają one służyć m. in. zmianie negatywnych stereotypów wciąż dzielących Rosjan i Polaków, utrudniających porozumienie polsko-rosyjskie. Do zmiany tych stereotypów ma też przyczynić się dialog między Kościołem rzymskokatolickim działającym w Polsce i Rosyjską Cerkwią Prawosławną. Autorka zastanawia się nad efektami działań podejmowanych przez instytucje mające służyć dialogowi polsko-rosyjskiemu, ich wpływem na stosunki Polski z Rosją oraz możliwością zmiany negatywnych stereotypów. Wskazuje też na różne postawy, jakie mogą przyjąć antropolodzy wobec dialogu międzyetnicznego
A crusade against ethnic stereotypes is one of the manifestations of the principle of political correctness now obligatory in Europe. They are considered to be the source of xenophobia and racism, and a hindrance to the construction of common Europe and the development of European post-national awareness. According to the author, lack of familiarity with ethnic stereotypes would seriously impede understanding many phenomena, for instance the nature of the relationships between various ethnic/national groups; this includes tensions in Polish/Russian relations. The article presents most crucial elements of the stereotypical image of Russians in the eyes of Poles and vice-versa. It also discusses initiatives to further the Polish/Russian dialogue (especially those undertaken by the Centre for Polish-Russian Dialogue and Understanding). Among others, those initiatives are meant to alter negative stereotypes which still divide Poles and Russians and hinder dialogue between the two nations. Dialogue between the Roman Catholic Church active in Poland and the Russian Orthodox Church is also supposed to contribute to changes in those stereotypes. The author considers the effects of actions undertaken by institutions whose aim is to further the Polish/Russian dialogue, their influence on the relations between Poland and Russia, and the possibility of changing negative stereotypes. She also describes various attitudes which anthropologists may assume with reference to the inter-ethnic dialogue
24 cm