Tytuł pozycji:
Ethnologia Polona 33-34 (2012-2013)
The author of the present article interprets ethnological and anthropological reflections upon the city as the art or reading the signs and symbols of urban culture as well as the lifestyles characteristic for this environment. Thus, it requires the skill of creating an interpretative narrative about a contemporary or historical city. The present analysis is focused on two former capitals: Cracow and Saint Petersburg. Both are regarded as unique, both have a special place in the history of the nations that build them, and create an interpretational context for contemporary events. The little narratives pertaining to these very different cities are composed of small episodes observed in the multi-dimensional urban structure. These events create a characteristic semantic network. Cracow’s European stylisation is constructed on the basis of two contradictory sources treated loosely and selectively: pan-European labels and local cultural identity. The imperial image of Petersburg was first created by its founder, Tsar Peter the Great. Both the city and the state managed to survived the ravages of time; Petersburg’s potential is now used to the full by the contemporary leader of Russia Vladimir Putin. Born in Petersburg, Putin knows how to employ the myth of the city to create his political image
24 cm
Etnologiczno-antropologiczna refleksję nad miastem autorka rozumie jako sztukę odczytywania znaków i symboli miejskiej kultury, stylów życia charakterystycznych dla tego środowiska. Zatem to sztuka interpretacyjnej narracji o mieście współczesnym bądź historycznym. Przedmiotem analizy są dwie byłe stolice: Kraków oraz Petersburg. Obu przypisywana jest wyjątkowość, obie zajmują szczególne miejsce w historii swych narodów, tworzącej interpretacyjny kontekst dla współczesnych zdarzeń. Małe narracje o tych dwóch różnych przecież miastach ułożone są z drobnych epizodów dostrzeżonych w wielowarstwowej miejskiej strukturze, które tworzą sieć znaczeń. Europejską stylizację Krakowa kreuje się w oparciu o dwa przeciwstawne źródła, traktowane jednak dowolnie i wybiórczo: paneuropejskie etykiety i lokalną swoistość kulturową. Imperialne oblicze Petersburgowi nadał Piotr I Wielki, car założyciel. Mimo historycznie zmiennych losów miasta i państwa, przetrwało i dziś pełną garścią czerpie z niego współczesny władca Rosji W. Putin, petersburżanin z urodzenia, umiejętnie kształtując swój polityczny wizerunek