Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Popular religion as morality, interpretation and process

Tytuł:
Popular religion as morality, interpretation and process
Ethnologia Polona 28 (2007)
Autorzy:
Łuczewski, Michał
Data publikacji:
2007
Wydawca:
Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences
Słowa kluczowe:
reflexive revisit
values
Znaniecki
wartości
rationality
Czarnowski
religia ludowa
monografia refleksyjna
racjonalność
popular religion
Źródło:
IAiE PAN, sygn. P 366
IAiE PAN, sygn. P 367
IAiE PAN, call no. P 368
IAiE PAN, call no. P 366
IAiE PAN, sygn. P 368
http://iaie.katalog.pan.pl/ipac20/ipac.jsp?profile=iaepan&index=BOCLC&term=ee95400536
IAiE PAN, call no. P 367
Język:
angielski
Prawa:
Prawa zastrzeżone - dostęp ograniczony
Rights Reserved - Restricted Access
Linki:
https://rcin.org.pl/dlibra/publication/edition/61460/content  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
RCIN - Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The purpose of this article is to show that popular religion, just as any other rational system, should be analysed as a set of values, which individuals can support with strong reasons. This statement, essential for my argument, comes from Weber's idea of Wertrationalität, which was developed in Florian Znaniecki's theory of cultural reality and Raymond Boudon's theory of axiological rationality. More specifically, I would like to demonstrate that popular religion is (a) a rational model for reality, since it expresses aspirations and moral values of a peasant group and (b) a rational model of reality, since it constitutes an adequate interpretation of the group's experience. These two assumptions lead to the conclusion that (c) religion is a dynamic process and undergoes transformations according to strength of the reasons which support religious reforms. As a consequence, I shall attempt to prove that in terms of understanding religious phenomena this approach is superior to functionalism, which since the time of Stefan Czarnowski has dominated Polish human sciences. The material to illustrate this thesis is drawn from my monograph of the village Żmiąca, which is the longest studied village not only in the Polish but also in worldwide anthropological literature

Celem artykułu jest pokazanie, że religia popularna powinna być — tak samo jak każdy inny racjonalny system — analizowana jako zbiór wartości, na rzecz których jednostki mogą dawać silne racje. To kluczowe dla tej pracy twierdzenie wywodzi się z Weberowskiej idei Wertrationalität, której rozwinięcie możemy znaleźć w pracach Raymonda Boudona (axiological rationality) i przede wszystkim w teorii rzeczywistości kulturowej Floriana Znanieckiego, która postrzega świat ludzki jako dynamiczny świat wartości i skierowanych na nie działań. W szczególności chcę pokazać, że religia ludowa jest (a) racjonalnym modelem dla rzeczywistości, gdyż jest wyrazem dążeń i wartości moralnych grupy, popartym silnymi racjami, oraz (b) racjonalnym modelem rzeczywistości, gdyż stanowi adekwatną interpretację doświadczenia grupy. Z tych dwóch założeń wynika, że (c) religia jest dynamicznym procesem i ulega przemianom w zgodzie z siłą racji, jakie można podać na poparcie danych reform. W konsekwencji udowadniam wyższość teorii Znanieckiego w rozumieniu zjawisk religijnych nad dominującym w polskiej humanistyce funkcjonalizmem, którego najbardziej wpływowym reprezentantem był durkheimista, Stefan Czarnowski. Materiał ilustracyjny czerpię z mojej monografii wsi Żmiąca, która jest najdłużej badaną wsią nie tylko w polskiej, ale i w światowej literaturze antropologicznej

24 cm

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies