Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Geographia Polonica Vol. 92 No. 4 (2019)

Tytuł:
Geographia Polonica Vol. 92 No. 4 (2019)
From Socialist icons to Post-Socialist attractions: oconicity of socialist heritage in Central and Eastern Europe
Autorzy:
Weidenfeld, Adi. Autor
Naumov, Nikola. Autor
Data publikacji:
2019
Wydawca:
IGiPZ PAN
Słowa kluczowe:
heritage
iconicity
socializm
socialism
ikoniczność
Europa Środkowa i Wschodnia
Central and Eastern Europe
atrakcje turystyczne
tourism
turyzm
visitor attractions
dziedzictwo
Źródło:
CBGiOS. IGiPZ PAN, call nos.: Cz.2085, Cz.2173, Cz.2406
CBGiOS. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.2085, Cz.2173, Cz.2406
http://195.187.71.2/ipac20/ipac.jsp?profile=geogpan&index=BOCLC&term=ee95400564
Język:
angielski
Prawa:
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Creative Commons Attribution BY 4.0 license
Linki:
https://rcin.org.pl/dlibra/publication/edition/75322/content  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
RCIN - Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
24 cm

The 1989 fall of the Iron Curtain marked the beginning of new economic, socio-cultural and political realities for the former socialist states in Central and Eastern Europe. Along with the economic restructuring from statecentralised to market economy, democratisation and liberalisation initiated a transformation of the socialist urban space, which was characterised by the changing role of its iconic landmarks. This conceptual paper examines these post-1989 changes, which range between the removal of these landmarks and their transition into market led iconic and flagship attractions. The paper identifies the changing role of tourism from a topbottom orchestrated to a market led activity, which explains the transformation of some of these landmarks. It introduces a new framework for studying this process by suggesting that iconisation, de-iconisation and re-iconisation processes are interrelated to other strategies and approaches to the transition of the socialist urban landscape into a western market economy. The paper identifies avenues for further research and provides some recommendations for improving the management of similar processes.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies