Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Past and present of Jewish-Palestinian relations : a study of selected Israeli films

Tytuł:
Past and present of Jewish-Palestinian relations : a study of selected Israeli films
Relacje żydowsko-palestyńskie na wielkim ekranie dawniej i dziś : przykłady wybranych produkcji kina izraelskiego
Autorzy:
Maciaszek, Natalia
Data publikacji:
2012
Słowa kluczowe:
kultura izraelska
film izraelski
Israeli film
Israeli culture
Język:
polski
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pl/legalcode
Linki:
https://www.uj.edu.pl/documents/40768330/5d5ca788-d66b-4a31-abaa-49f01ae045f6  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In this paper some popular Israeli movies of the mid-twentieth century and of the past two decades were discussed. The films were compared according to the way in which they present the Israeli-Palestinian conflict. Assuming that the cinema is a medium which reflects social mood, the author tries to point out how the Israeli motion pictures present the atmosphere of the ongoing discourse. The movies produced until late 1960s blatantly lack Palestinian perspective due to the strong influence of the Zionist ideology which was dominant at that time. However, according to the author, contemporary works indicate that there is a growing trend of presenting the Palestinian community as a subject and adopting a critical stance on Israeli policy. The author states that contemporary films, unlike the early Israeli cinema, inspire their audience to start a dialogue which is essential for a peaceful solution of this perennial conflict.

W artykule przedstawiono popularne izraelskie produkcje filmowe z połowy XX wieku oraz filmy powstałe w ostatnich dwóch dekadach. Zestawione obrazy zostały porównane pod względem sposobu prezentacji stosunków żydowsko-palestyńskich. Przyjmując, że kino jest medium odzwierciedlającym postawy i nastroje społeczne, autorka stara się zwrócić uwagę na to, w jaki sposób powstające w Izraelu produkcje stanowiły i nadal stanowią odbicie rzeczywistej atmosfery dyskursu. W filmach powstałych do końca lat 60. zauważa brak palestyńskiej perspektywy wynikający z silnego wpływu syjonistycznej ideologii na izraelską scenę kulturalną. Analizując dzieła współczesne podkreśla wzrastającą tendencję uwzględniania społeczności palestyńskiej jako podmiotu oraz przyjmowanie przez reżyserów izraelskich krytycznego stanowiska względem polityki państwa. Według autorki artykułu współczesne filmy, inaczej niż wczesne kino izraelskie, inspirują publiczność do podejmowania dialogu niezbędnego do pokojowego rozwiązania wieloletniego konfliktu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies