Tytuł pozycji:
Skuteczność resocjalizacji młodzieży zakładów poprawczych
Wstęp. Warunkiem działalności resocjalizacyjnej jest m.in. zaakceptowanie nieletniego z całym jego „bagażem przeszłości”, "złogami” złych doświadczeń. Konieczne jest założenie, że małoletni, z którym się współpracuje w zakładzie poprawczym jest po prostu dobrym człowiekiem. Jest to ważne przesłanie, które powinno trafić do jego świadomości. Wychowankowi należy uzmysłowić, że w normalnych warunkach bytowania może funkcjonować jak każdy młody człowiek wchodzący w dorosłość. Może jednak zastanawiać, czy ta oferta wychowawczo-resocjalizacyjna skierowana do młodzieży zakładów poprawczych buduje u nich poczucie zrozumienia, zaradności i sensowności, tak potrzebne w dorosłym życiu. Odpowiedzi poszukiwano poprzez ocenę poziomu poczucia koherencji wśród młodzieży zakładów poprawczych.
Materiał i metody. Dla oceny poziomu poczucia koherencji wśród
młodzieży zakładów poprawczych, badaniom poddano 54 młodych ludzi tych zakładów. Użyto Kwestionariusza Poczucia Koherencji (SOC – 29), a uzyskane wyniki badań porównano ze zdrowymi osobnikami grupy kontrolnej.
Wyniki i wnioski. Stwierdzono, że poziom poczucia koherencji wśród młodzieży zakładów poprawczych jest znamiennie niższy w porównaniu do grupy kontrolnej co może być istotnym czynnikiem niepowodzeń tej młodzieży w „dorosłym życiu”. Wykazano ponadto, że gdy wartość punktowa testu SOC-29 jest niższa od 58 pkt., to pomimo prowadzonej starannej resocjalizacji istnieje u małoletnich znamiennie statystycznie wysokie ryzyko braku uzyskania sukcesu terapeutycznego, w postaci braku wzrostu poczucia koherencji
Introduction. The condition to perform well as an ap-proved school teacher is to accept the past of a minor with all his or her faults. It is necessary to assume that a minor one deals with in an approved school is essentially a good person. It is an important mes-sage that a juvenile offender should acknowledge. A youth should be assured that in ordinary circumstances he or she can function as nor-mally as any adolescent. However, one may wonder whether that kind of education-and-rehabilitation approach to juvenile delinquents establishes in them the sense of comprehensibility, manageability and meaningfulness, which are crucial in adult life. The answer to that question was sought through the assessment of approved school youths’ sense of coherence.
Materials and methods. In order to assess the sense of coherence among approved school youth, 54 juvenile delinquents were inter-viewed using the Sense of Coherence questionnaire (SOC-29). The results obtained were compared with those of the control group, which consisted of ordinary people.
Results and conclusions. It was observed that the sense of coherence among approved school youth is significantly lower than in the control group, which may be an important factor as far as their failures later on in life are concerned. What is more, the findings show that if the SOC-29 score is below 58, there is a high risk of the absence of therapeutic success (no increase in the sense of coherence level) de-spite the teachers’ efforts related to rehabilitation. care, for instance as elective courses at all kinds of universities.