Tytuł pozycji:
Zatrzymywanie wartości z innowacji przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa turystyczne
The scientific literature indicates the fragmentary exploration and the paucity of comprehensive methodological approaches to the innovation process in the field of tourism business. As a result, the discussions on innovation processes in tourism are focused on the development and implementation of innovations, while the issue of appropriating the value from innovation is to a large extent marginalized. It signalizes a cognitive gap, since in the business practice it is not an absolute rule that the innovator retains the value from innovation, on the contrary the value is frequently captured by its competitors, suppliers, customers, or business partners in the innovation process. In According to the literature, in the case of tourism the nature of implemented innovations makes it particularly challenging for the tourist enterprises to effectively capture the value from innovations. Thus, the exploration of this issue is of a particular importance, given the lack of in-depth research in this area. This paper presents the results of empirical research concerning the scope of application of value appropriation mechanisms by micro, small and medium-sized tourism enterprises. The study was conducted in 2012 in southern Poland on a sample of 55 micro, small and medium-sized tourist enterprises classified according to HORECA.
Studia literatury przedmiotu wskazują na niedostatek podstaw metodologicznych i fragmentaryczną eksplorację badawczą procesu innowacji w sferze biznesu turystycznego. W konsekwencji, dyskusja naukowa dotycząca problematyki procesów innowacyjnych w turystyce zogniskowana jest wokół kwestii tworzenia i wdrażania innowacji, przy marginalizacji zagadnienia zatrzymywania wartości generowanej z innowacji. Z kolei w praktyce biznesu zatrzymywanie wartości z innowacji przez innowatorów nie jest bezwzględną regułą, gdyż stosunkowo częste są przypadki przechwytywania jej części lub całości przez konkurentów, dostawców, klientów, kooperantów w procesie innowacji. W przypadku turystki specyfika wdrażanych innowacji sprawia,W opinii wielu autorów specyfika innowacji wdrażanych w turystyce sprawia, że efektywne zatrzymanie wartości jest dla firm turystycznych szczególnie trudnym wyzwaniem. Zatem eksploracja niniejszej problematyki ma szczególne znaczenie poznawcze, biorąc pod uwagę niedostatek pogłębionych badań w tym obszarze. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki badań empirycznych zakresu wykorzystania mechanizmów zabezpieczania strumieni wartości generowanych z wytwarzanej nowej wartości przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa turystyczne. Badania przeprowadzono w 2012 roku w południowej Polsce na próbie 55 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw turystycznych klasyfikowanych w ramach HORECA.