Tytuł pozycji:
Changes in the sense of coherence in the course of nursing studies
Poczucie koherencji należy do ważnych zasobów osobistych optymalizujących funkcjonowanie studentów, ponieważ pomaga w radzeniu sobie ze stresem oraz pełni istotną funkcję w ochronie zdrowia fizycznego i psychicznego. Ocena poziomu koherencji oraz jego zmian obserwowanych u studentów w trakcie kształcenia na licencjackich
studiach pielęgniarskich. Badania przeprowadzono wśród 196 studentów studiujących na kierunku pielęgniarstwo w czterech
uczelniach regionu Polski Południowej. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Zastosowane
narzędzia badawcze to Kwestionariusz orientacji życiowej (SOC 13) oraz kwestionariusz własnego autorstwa
dotyczący danych socjodemograficznych. Podczas kolejnych lat studiów pielęgniarskich obserwowano wzrost globalnego poczucia koherencji (I rok
vs III rok, p = 0,0069), w tym zwłaszcza jego dwóch komponent: poczucia zaradności (I rok vs III rok, p = 0,0174)
i poczucia zrozumiałości (I rok vs III rok, p = 0,0101). Uzyskane wyniki badań pozwalają stwierdzić, że zaobserwowana w badaniu tendencja wzrostowa poczucia
koherencji w trakcie studiów pielęgniarskich sprzyja radzeniu sobie ze stresem i pozytywnej motywacji do wykonywania
zawodu oraz wskazuje na pozytywny wpływ tego kierunku studiów na rozwój osobowy studentów.
The sense of coherence is one of the important personal resources that optimize the way in which students
are able to function, because it helps when having to cope with stress and plays an important role in protecting
their physical and mental health. The purpose of the research was to evaluate the level of coherence and its changes that were
observed among bachelor's degree students of nursing. Research was carried out on a group of 196 students of nursing from four universities in the
South of Poland. Research was based on the diagnostic survey method. The tools employed in the research included
Social Orientation Questionnaire (SOC 13) as well as a self-designed questionnaire for sociodemographic data. During subsequent years of nursing studies, an increase in the global sense of coherence was observed,
especially with regard to its two components: a sense of ingenuity and a sense of intelligibility. The results obtained in the research allow one to conclude that the observed increase in the sense of
coherence during nursing studies is conducive to better coping with stress, stimulates motivation for practicing the
profession and indicates the positive impact of nursing studies on the students' personal development.