Tytuł pozycji:
Poczucie koherencji a korzystanie z kształcenia podyplomowego w grupie małopolskich pielęgniarek
W Polsce od kilku lat obserwuje się stopniowy wzrost zainteresowania podnoszeniem kwalifikacji zawodowych
w ramach kształcenia podyplomowego w grupie pielęgniarek oraz innych pracowników ochrony zdrowia.
Z tego powodu należy dążyć do rozwoju infrastruktury edukacyjnej oraz wpływać na motywację profesjonalistów
z sektora ochrony zdrowia, aby nie zmarnować ich potencjału. Ocena wpływu poczucia koherencji na motywację małopolskich pielęgniarek do podejmowania kształcenia
podyplomowego. Badanie zostało przeprowadzone w okresie od stycznia do marca 2018 r., w dwóch ośrodkach
szkolenia podyplomowego w Krakowie. Uczestniczyło w nim 211 pielęgniarek i 5 pielęgniarzy będących w trakcie
szkolenia specjalizacyjnego. Do oceny ogólnego wskaźnika koherencji wykorzystano Kwestionariusz Orientacji
Życiowej (SOC-29). Dodatkowo podczas badania zastosowano autorskie narzędzie badawcze, którego treść była
zorientowana na czynniki motywujące do podjęcia kształcenia podyplomowego oraz trudności z nim związanych. Średni wynik osiągnięty na skali poczucia koherencji wynosił 130,36 pkt i mieścił się w środkowej strefie
wyników przeciętnych. Najczęściej wskazywanymi motywacjami do podjęcia kształcenia podyplomowego były:
''chęć podniesienia poziomu wiedzy i umiejętności" oraz "uzyskanie wyższego wynagrodzenia". Główną trudnością
związaną z procesem dokształcania się była "dezorganizacja życia rodzinnego" oraz "brak wystarczającej ilości
czasu". Analiza statystyczna wykazała istotną zależność pomiędzy poczuciem sensowności a motywacją, którą stanowiło
podniesienie swoich kompetencji.
In Poland, a gradual increase of nurses and other health care workers interest in improvement of professional
qualifications as part of postgraduate education, has been observed for several years. For this reason, one
should strive to develop the educational infrastructure and influence the motivation of professionals from the health
care sector in order not to waste their potential. The aim of the study was to evaluate the impact of the sense of coherence on the motivation of
nurses from Małopolska to undertake postgraduate education. The study was conducted from January to March 2018 in two postgraduate training centres
in Krakow. In the study participated 211 female nurses and 5 male nurses who are undergoing specialization. The Life
Orientation Questionnaire (SOC-29) was used to evaluate overall indicator of coherence. In addition, during the study, original research tool was used, which content was focused on motivating factors to take up postgraduate education
and the difficulties associated with it. The average result achieved on the scale of the sense of coherence was 130.36 points and was located in
the middle zone of average results. The most common motivations to undertake postgraduate education were: "willingness
to improve the level of knowledge and skills", and "higher salary". The main difficulty associated with the
training process were "disorganization of family life" and "lack of sufficient time". The statistical analysis showed
a significant relationship between the nurses' sense of meaningfulness and their desire to improve competences. Personal resources of persons performing the profession of nurse may determine their professional
development. A sense of manageability, meaningfulness and comprehensibility can contribute to self-improvement
in the area of the profession.