Tytuł pozycji:
New ext=hibiting strategies? : hacking the Seweryn Udziela Ethnographic Museum in Krakow
Celem artykułu jest omówienie interwencji kuratorskiej MOJE MUZEUM,
MUZEUM O MNIE: czyli do kogo należy spuścizna polskiej wsi? Kuratorskie
sny w Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli w Krakowie, przygotowanej
w czerwcu 2017 roku przez zespół kuratorek z Wydziału Polonistyki
Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zawiera omówienie tego projektu z perspektywy
rozwijających się współcześnie trendów w światowym muzealnictwie,
przede wszystkim idei muzealnego hackingu. Podporą teoretyczną rozważań
są: Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki historycznej Andrzeja Ledera, Curatorial
Dreams: Critics Imagine Exhibitions autorstwa Eriki Lehrer i Shelley
Ruth Butler oraz Muzeum krytyczne Piotra Piotrowskiego.
The objective of this article is to discuss the curatorial intervention MY MUSEUM,
A MUSEUM ABOUT ME: or, Who Owns the Legacy of the Polish Village?
Curatorial Dreams for the Seweryn Udziela Ethnographic Museum in Kraków
prepared in June 2017 by a team of curators from the Faculty of Polish Studies
of the Jagiellonian University. I will discuss this project in the light of
contemporary trends in museology, especially in the context of the idea of
museum hacking. The theoretical support for my reflections comes, among
others, from the following books: Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki
historycznej (Sleepwalking Through a Revolution: Exercise in Historical Logics)
by Andrzej Leder, Curatorial Dreams: Critics Imagine Exhibitions by Erica
Lehrer and Shelley Ruth Butler, and Muzeum krytyczne (The Critical Museum)
by Piotr Piotrowski.