Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Turpizm i antyestetyzm w poezji Tymoteusza Karpowicza

Tytuł:
Turpizm i antyestetyzm w poezji Tymoteusza Karpowicza
Turpism and anti-aestheticism in the poetry of Tymoteusz Karpowicz
Autorzy:
Górniak-Prasnal, Karolina
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Bogucki Wydawnictwo Naukowe
Słowa kluczowe:
Tymoteusz Karpowicz
poezja XX wieku
turpism
turpizm
antyestetyzm
avant-garde
modernizm
awangarda
20th-century poetry
anti-aestheticism
modernism
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article aims to discuss anti-aestheticism as a component of the poetic program of Tymoteusz Karpowicz. The turpistic motifs as well as the topics linked with physiology and corporeality seem to be less often commented, but significant issues in case of this author. Interpretations of chosen texts from the poetry book Słoje zadrzewne are concentrated on presenting the functioning above-mentioned motifs in the poetry by Karpowicz. The heteroglossia on the ground of stylistics and the precarious aesthetic techniques seem to be the elements of the wide-ranging project, which could be called after Karpowicz’s essay "the impossible poetry". The consequence of transgressing the boundaries of expressibleness in the field of aesthetics is inducing the receiver to confront with the new reading experiences.

Artykuł ma na celu przedstawienie antyestetyzmu jako jednego z elementów programu poetyckiego Tymoteusza Karpowicza. Motywy turpistyczne oraz wątki związane z fizjologią i somatycznością to rzadziej omawiane, lecz ważne dla tej twórczości kwestie. Interpretacje kilku utworów z tomu Słoje zadrzewne koncentrują się na ukazaniu sposobów funkcjonowania tych wątków w twórczości poety. Stylistyczna heteroglosja i chwyty mające na celu efekt szoku estetycznego u odbiorcy wydają się elementami szerszego projektu, który można by nazwać za esejem Karpowicza "poezją niemożliwą". Konsekwencją przekraczania granic wyrażalności na płaszczyźnie estetycznej jest prowokowanie odbiorcy do konfrontowania się z nowymi doświadczeniami lekturowymi.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies