Tytuł pozycji:
Wykształcenie zawodowe : bariera czy szansa na rynku pracy? : wyniki badania Bilans Kapitału Ludzkiego
Rozdział zawiera wyniki analizy sytuacji pracowników z wykształceniem zawodowym na rynku pracy w Polsce, a jego najważniejszym celem jest ocena szans rynkowych, jakie obecnie stwarza ukończenie szkoły zawodowej. Sytuację pracowników, które posiadają ten rodzaj wykształcenia przedstawiono z dwóch perspektyw - pracodawców i pracowników. Najpierw scharakteryzowano więc poziom zgłaszanego przez pracodawców zapotrzebowania na pracowników z wykształceniem zawodowym, występujące trudności rekrutacyjne, rodzaj stawianych tym pracownikom wymagań. Odniesiono się także do tego, jak pracodawcy postrzegają możliwości rozwoju kompetencji pracowników z wykształceniem zawodowym oraz jakie formy uczenia się uznają za właściwe dla tej grupy. Następnie, przyjmując perspektywę pracowników, pokazano, jak osoby z wykształceniem zawodowym radzą sobie na ryku pracy pod względem poziomu zatrudnienia, stabilności tego zatrudnienia, miejsca w hierarchii stanowisk pracy, poziomu zarobków. Pokazano też, jak pracownicy ci oceniają przydatność wiedzy i umiejętności wyniesionych ze szkoły oraz własne kompetencje uniwersalne. W rozdziale wykorzystano wyniki badania pracodawców, ludności i ofert pracy z projektu Bilans Kapitału Ludzkiego z lat 2010-2017.
The chapter presents the results of the analysis of the condition of people with vocational education in the labour market in Poland. Main goal is to analyse chances of people with that level of education in the labour market. Their chances are presented from two perspectives - employers and workers. In the first part, the demand for employees with vocational education is described, followed by characteristic of requirements of employers towards them, as well as the recruitment problems indicated by the employers. The first part of the chapter shows also how employers perceive the competences’ development opportunities of employees with vocational education and what forms of learning they consider appropriate for this group. The second part focuses on the employees' perspective and presents how people with vocational education cope in the labour market in terms of employment level, job stability, position in the hierarchy of occupations and earnings. It also shows how those employees assess the usefulness of knowledge and skills acquired at school and their own general competences. Analyses presented in the chapter are based on the data from surveys of employers, general population and research of the job offers carried out in Study of Human Capital in Poland project in 2010-2017.