Tytuł pozycji:
Medialny wizerunek rzeczywistości : media masowe a opinia publiczna na przykładzie białoruskiej tematyki w polskiej prasie
Najważniejszym składnikiem publicystyki dziennikarskiej jest pretekst informacyjny – fakty oraz wydarzenia, które wymagają dogłębnej analizy i przemyślenia z uwzględnieniem ogólnego kontekstu społecznopolitycznego i kulturowego – zarówno krajowego, jak i globalnego. Jednym z zadań publicysty jest także poczynienie analizowanych faktów i zjawisk zrozumiałymi przez adresata / odbiorcy szeroko rozumianego tekstu publicystycznego. Należy także pamiętać o opiniotwórczej roli mediów – zarówno klasycznych, jak i nowych mediów elektronicznych, a także o globalnym zasięgu mediów elektronicznych.
Zainteresowanie się polskimi mediami tematyką białoruską nie ma charakteru stałego: kwestie białoruskie, w tym problematyka stosunków białorusko-polskich, białorusko-rosyjskich, a także dialogu Mińska z UE i USA stają się obecne na łamach prasy i w mediach elektronicznych głównie w związku z kampaniami wyborczymi (wybory parlamentarne i prezydenckie na Białorusi, a także z związku z napięciami na linii Mińsk-Bruksela, Mińsk-Washington, Warszawa-Moskwa. Dodatkowo, polscy dziennikarze nierzadko sugerują się stereotypowym podejściem do kwestii białoruskiej, m.i., uważają, że napięcia w relacjach polsko-rosyjskich koniecznie wpływają na zaostrzenie relacji na linii Warszawa-Mińsk.