Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Uncertainty, need for cognitive closure and information processing

Tytuł:
Uncertainty, need for cognitive closure and information processing
Niepewność i potrzeba domknięcia poznawczego a przetwarzanie informacji
Autorzy:
Kossowska, Małgorzata
Szumowska, Ewa
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Liberi Libri
Słowa kluczowe:
potrzeba poznawczego domknięcia
strategie poznawcze
radzenie sobie z niepewnością
przetwarzanie informacji
niepewność
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W niniejszym rozdziale skupiamy się na tym, jak niepewność i motywacja do jej redukcji (tj. potrzeba poznawczego domknięcia) wiąże się z przetwarzaniem informacji. Zakładamy, że niepewność pojawia się zawsze, kiedy jednostka doświadcza konfliktu w systemie wiedzy, w konsekwencji którego nie wie, jak działać. Doświadczeniu temu towarzyszy zwiększona motywacja do redukcji niepewności i charakterystyczna reakcja organizmu - na poziomie mózgowym, Fizjologicznym i poznawczym. Ostatnia oznacza, że aktywność poznawcza jednostki zostaje nakierowana na rozwiązanie konfliktu i uzyskanie domknięcia poznawczego. Domknięcie (odzyskanie pewności) jest jednak celem, do którego mogą prowadzić różne środki, tj. strategie poznawcze. W rozdziale prezentujemy badania pokazujące, że motywacja do domykania - wbrew temu, co wykazały wcześniejsze badania - nie zawsze wiąże się z wykorzystaniem uproszczonych strategii przetwarzania informacji. Pokazujemy bowiem, że osoby motywowane do pewności przetwarzają informacje w sposób złożony, refleksyjny i otwarty kiedy: (1) istnieją wiarygodne przesłanki, żeby sądzić, że otwarte strategie najlepiej zredukują niepewność, (2) uproszczone wnioskowanie nie jest możliwe lub nie daje pożądanej pewności, (3) ograniczone jest zaufanie do własnej skuteczności lub dotychczasowych sposobów radzenia sobie z niepewnością. Pokazujemy więc, że niepewność może zarówno ograniczać, jak i stymulować aktywność poznawczą

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies