Tytuł pozycji:
Superwizja : perspektywa systemowa
Artykuł przedstawia istotne zagadnienia związane z rozumieniem
i praktykowaniem superwizji szkoleniowej w podejściu systemowym
w pracy z rodzinami. Zwraca uwagę na zjawiska izomorfizmu i rezonansu występujące w procesie superwizyjnym, omawia zróżnicowane formy
superwizji, kontekst ich stosowania, zalety i ograniczenia. Kluczową
kwestią staje się adekwatny do kontekstu szkolenia wybór właściwej
opcji i jej elastyczne modyfikowanie. Artykuł pokazuje, że relacja superwizyjna, będąca podstawą procesu superwizji, może się rozciągać na
kontinuum od ścisłego monitoringu i kontroli do partnerskiego układu,
w którym obie strony uczą się wzajemnie od siebie. Ta ostatnia pozycja
jest konsekwencją przyjęcia konstrukcjonistycznej perspektywy
The paper presents the main issues connected with theory and practice of
systemic supervision working with families. The process of isomorphism and resonance in
the context of supervision is described and their potentially protective function in relation to
dysfunctional patterns within the family and therapeutic system. Different forms of supervision
are presented: the way of their application, advantages and limitations of every form. The
author indicates that the form and style of supervision depends on supervisor’ and supervisee
theoretical background, supervisee professional experience, referring problem, the legal aspect
along with the institutional context and technical possibilities (the sort of equipment). The
main point is how to choose the adequate option of supervision and how to use it flexibly
in relation to the need of the supervisee, the context of training, the refereeing problem and
supervisor responsibility. Relationship between the supervisor and supervisee, the base of the
supervision process, may extend from strict control to a partner relation in which both sides
mutually learn each other. The last option is particularly connected with social constructionist
background. It is worth to mention how the social constructionizm modified the way we see the
relationship in the supervision process and supervisor position by analysing issues connected
with power, gender, race, ethnicity, age.