Tytuł pozycji:
Wpływ warunków pogodowych na występowanie wypadków drogowych w Krakowie
Road traffic safety is an important issue in every part of the world, and it must be continually analyzed in order to improve it. The impact of weather conditions on traffic in Krakow is discussed sporadically in the literature and mostly in that of the twentieth century. This work was created to preserve the continuity of these studies, to assess the relationship of individual values of weather factors and the atmospheric circulation with a large number of road accidents in Krakow. For this purpose, data on collision, traffic accidents, and also meteorological data from 2004-2009 has been analyzed. The values of weather components, which showed a significant association with a large number of traffic incidents are: a total daily precipitation above 1 mm, the presence of snow cover with a height of more than 6 cm, minimum air temperature below -10˚C, the maximum air temperature below 0˚C, the mean daily atmospheric pressure between 965 hPa and 980 hPa and the pressure decrease of more than 10 hPa daily and also a horizontal visibility in the 1 to 2 km range. Factors of atmospheric circulation resulting in a large number of road accidents are: air masses from the north and north-east in the cyclonic atmospheric pressure system, especially if it is the arctic air mass, or if weather is under the influence of a number of different air masses. Passage of many fronts is also significantly associated with a large number of collisions and accidents. The mentioned connections can also be applied to other cities with temperate transitional climate zone that are located in river valleys, because it is the location that shapes the mesoclimate of Krakow.
Zagrożenie bezpieczeństwa na drodze jest istotnym zagadnieniem w każdej części świata, które należy nieustannie badać, by móc je eliminować. Problem wpływu warunków pogodowych na ruch drogowy w Krakowie jest sporadycznie poruszany głównie w literaturze XX wieku. Niniejsza praca powstała, by zachować ciągłość wspomnianych badań, ocenić związek wartości poszczególnych elementów pogody i warunków cyrkulacyjnych z dużą liczbą zdarzeń drogowych w Krakowie. W tym celu analizowano dane o kolizjach i wypadkach drogowych oraz dane meteorologiczne z lat 2004-2009. Wartościami elementów pogody, które wykazały istotny związek z dużą liczbą zdarzeń, są: opad atmosferyczny o sumie dobowej powyżej 1 mm, występowanie pokrywy śnieżnej o wysokości powyżej 6 cm, temperatura minimalna powietrza poniżej -10˚C, temperatura maksymalna powietrza poniżej 0˚C, średnia dobowa wartość ciśnienia atmosferycznego między 965 hPa a 980 hPa oraz spadek ciśnienia o ponad 10 hPa na dobę, a także widzialność pozioma w wartości od 1 do 2 km. Warunki cyrkulacji atmosferycznej skutkujące dużą liczbą zdarzeń drogowych to napływ mas powietrza z północy i północnego wschodu w układzie cyklonalnym, szczególnie, gdy są to masy powietrza arktycznego lub gdy w ciągu doby wyróżnia się napływ różnych mas powietrza. Przechodzenie wielu frontów w dniu ma także istotny związek z dużą liczbą kolizji i wypadków drogowych. Wymienione zależności można odnieść także do innych miast z umiarkowanej przejściowej strefy klimatycznej położonych w dolinach rzecznych, gdyż to właśnie położenie stanowi specyfikę mezoklimatu Krakowa.