Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Lech Majewskis Works in the Context of Anthropological Theory of the Image.

Tytuł:
Lech Majewskis Works in the Context of Anthropological Theory of the Image.
Twórczość Lecha Majewskiego w kontekście antropologicznej teorii obrazu.
Autorzy:
Twardoch-Raś, Ewelina
Słowa kluczowe:
Obraz, intermedium, cielesność, antropologia, fotografia
Picture, intermedium, bodiliness, anthropology, photography
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Głównym celem niniejszego szkicu jest próba interpretacji wybranych utworów Lecha Majewskiego w kontekście antropologicznej teorii obrazu. Autorce pracy najciekawszym badaczem tej teorii wydaje się niemiecki filozof i kulturoznawca Hans Belting, dlatego metodologia szkicu inspirowana jest jego rozważaniami. W tekście znajdują się także odwołania do tez wielu teoretyków nowych mediów (Andrzej Gwóźdź, Piotr Zawojski, Konrad Chmielewski) oraz kognitywnej teorii percepcji (Colin McGinn).Antropologia obrazu jest tu rozumiana jako próba możliwie szerokiego spojrzenia na kategorię obrazu, która umożliwia obszerną analizę eksperymentów obrazowych Majewskiego. W niniejszym szkicu interesują mnie więc obrazy rozumiane jako artefakty oraz byty abstrakcyjne. Analizuję różne ich formy, zwracając szczególną uwagę na media, w których zostały one przedstawione. Najwięcej miejsca poświęcone zostało obrazom malarskich, z uwagi na fakt, iż sztuka malarska stanowi przedmiot szczególnego zainteresowania reżysera. Kategoria obrazu pojawia się w niniejszym tekście również w kontekście ciała. Zgodnie ze stwierdzeniem Beltinga, obrazami powinny być przez nas nazywane również „obrazy wewnętrzne”, takie jak sny, urojenia, wizje, bezpośrednio związane z ludzką cielesnością. Prezentowane rozważania kończy przywołanie teorii Georgesa Didi-Hubermana, który twierdzi, iż obrazy powinny być tworzone „mimo wszystko”, gdyż są cennym świadectwem prawdy rzeczywistości.

The main aim of the study was an attempt to interpret some selected works of Lech Majewski in the context of anthropological theory of the image.In my opinion, Hans Belting, German philosopher and explorer of modern culture, is the most interesting thinker of the theory of anthropology. The main methodology of my study is inspired by Belting’s thesis. The anthropological anthropology is not represented in my text only by Belting but also by such new media scholars as Andrzej Gwóźdź, Piotr Zawojski, Konrad Chmielecki, and Colin McGinn (cognitive theory of perception).The anthropological theory of the image is understood here as an attempt to a possibly comprehensive grasp of the problem with the category of the image. Only such comprehensive understanding of this category makes it possible to describe all Majewski’s artistic experiments. Images are understood here as artifacts and ‘abstract beings.’ I take into consideration all kinds of images and I pay special attention to the media that represent the images. Painting seems to be the most important type of the image as Majewski focuses on painting in all his works. The category of the image is also analysed in this text in the context of bodiliness. According to Belting, ‘inside images’ (dreams, visions, delusions) should be also classified as images.In the conclusion of the text, I consider the theory of the images by Georges Didi-Hubermann, according to which images should be classified as evidence of the reality.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies