Tytuł pozycji:
Polish language teacher in view of interpersonal relations problems in a school class
Praca dotyczy relacji problemów klasy szkolnej w kontekście zachodzących w niej relacji społecznych. W pierwszym rozdziale przedstawiłam syntezę wiadomości z zakresu psychologii rozwojowej dotycząca okresu dojrzewania. Chciałam tym samym wskazać najważniejsze aspekty dorastania nastolatków, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju społecznego i dojrzewania do pełnienia różnorodnych ról społecznych. Omówiłam również zachowania opozycyjno–buntownicze, które są jednym z najczęściej występujących zaburzeń okresu dorastania. Jako odpowiedź na liczne problemy nastolatków, zaproponowałam formę pomocy i profilaktyki zaburzeń społecznych, jaką jest socjoterapia. Opisałam jej podstawowe założenia oraz cele. Po takim wstępie mogłam przejść do właściwego tematu i celu, czyli wskazania możliwości kształtowania zespołu klasowego jako środowiska rozwoju społecznego. Scharakteryzowałam rolą grupy rówieśniczej w życiu nastolatka i klasą szkolną, która jest jej specyficzną odmianą. Przedstawiłam cechy klasy jako grupy oraz wskazałam podstawowe struktury – strukturę hierarchii i komunikacji, co było znaczące w kontekście dalszych rozważań. Na koniec pierwszego rozdziału omówiłam rolę nauczyciela polonisty w klasie szkolnej, w szczególności koncepcję nauczania w stylu terapeutycznym. Przedstawiłam specyfikę klasy szkolnej, co pozwoliło mi na prezentację w drugim rozdziale analizy problemów grup klasowych, opisanych w zebranym przeze mnie materiale badawczym. Skoncentrowałam się w niej przede wszystkim na trudnościach sygnalizowanych przez uczniów oraz sposobach wykorzystania wybranych narzędzi pracy, w celu kształtowania zachowań społecznych nastolatków.Wszystkie te działania pozwoliły mi na zrealizowanie podstawowego celu mojej pracy – przedstawienia jednej z możliwości kształtowania klasy szkolnej jako grupy o charakterze socjoterapeutycznym.
This text is abaut school class problems in context of social relations. First chapter present the information synthese of adolescence developental psychology. I wanted to point the most important aspects of adolescence period, with particular emphasis an social developemend and growinguo to perform diffrent social roles. I discussed opposi-rebellious behaviors, whoch are the most common adolescence discorders. As a response to numerous teenangers problems, I described basic assumptions and goals. After that I could identified opportunity to create the school class in teenanger's live, which is specific type of group. I presented featvres of the class as a group and presented basic structves – hierarchy and comunication structure, what was playing an important part in context of futher consideration. At the end of the first chapter I discussed the role of the polish language teacher, in particular concept of therapeutic teaching style. I presented the specificity of the shool class, which abowed me to presentin the second chapter analyzes of the school class problem, described in my study material. It focused on the difficulties indicated by the students and methods of using selected tools, in order to shape teenagers social behvior.All those help me to work out basic of my work – present an opportunity to form the school class as a sociotherapeutic group.