Tytuł pozycji:
Promocja dialogu międzykulturowego na przykładzie działalności Fundacji" Pogranicze" i Ośrodka „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach
- Tytuł:
-
Promocja dialogu międzykulturowego na przykładzie działalności Fundacji" Pogranicze" i Ośrodka „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach
The promotion of intercultural dialogue on the example of activity of The Borderland Foundation and The Borderland Centre of Arts, Cultures and Nations in Sejny.
- Autorzy:
-
Szymczyk, Otylia
- Słowa kluczowe:
-
dialog międzykulturowy, Fundacja „Pogranicze”, Ośrodek „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów”, praca edukacyjno-artystyczna, wielokulturowość, zarządzanie promocją
Borderland Foundation, the Borderland Centre of Arts, Cultures and Nations, educational and artistic work, intercultural dialogue, multiculturalism, promotion management
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszej pracy jest teoretyczne i praktyczne przedstawienie zagadnień dotyczących promocji dialogu międzykulturowego na przykładzie Fundacji „Pogranicze” i Ośrodka „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach. Wybór organizacji „Pogranicza” wynika z ich ponad dwudziestoletniej działalności, w której ze znaczącymi sukcesami propagują kulturę Pogranicza polsko – litewskiego, zajmując się kwestiami tożsamości w wielokulturowych społeczeństwach oraz promowaniem idei dialogu międzykulturowego jako narzędzia w budowaniu otwartości i tolerancji. „Pogranicze” jest również inicjatorem i aktywnym uczestnikiem działań międzynarodowych poruszających tematykę dialogu międzykulturowego. Praca przede wszystkim opiera się na analizie porównawczej działalności Fundacji „Pogranicze” i Ośrodka „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach, przeprowadzonej na podstawie dostępnych ich dokumentów oraz stron internetowych. Analiza ta pozwoliła wykazać spójność merytoryczną oraz praktyczną w pracy obu organizacji, a także zidentyfikować nowatorskie i unikatowe metody edukacyjno-artystyczne wykorzystywane podczas realizacji projektów i programów promujących dialog międzykulturowy. Fundacja i Ośrodek „Pogranicze” promują swoje praktyki także za pomocą tradycyjnych narzędzi, takich jak współpraca z mediami czy działalność wydawnicza. Dzięki kompleksowym działaniom organizacje odnoszą sukcesy w promowaniu dialogu międzykulturowego, a wiele ich inicjatyw jest uznawane za wzory dobrych praktyk.
The aim of the present thesis is to analyse both a theoretical and practical approach of the ‘Borderland’ Foundation and the ‘Borderland Centre of Arts, Cultures and Nations’ in Sejny in promotion of intercultural dialogue. The selection of the "Borderland's organizations is due to their more than twenty years of activity in which they promote the culture of the Polish - Lithuanian Border. They also deal with identity issues in multicultural societies, with creating attitudes of openness and tolerance and initiating an active participation in international activities focused on the dialogue between cultures.The work is mainly based on a contrastive analysis of the ‘Borderland’ Foundation and the ‘Borderland’ Centre of Arts, Cultures and Nations in Sejny. It was carried out on the basis of available documents and web pages of the respective organizations. The analysis allowed to show consistency in substantive and practical work of both organizations, and also identified innovative and unique educational and artistic methods used while realizing the projects and programs promoting intercultural dialogue. It also evidenced that the projects and programs of both organizations are directed to the audiences of all ages, which accounts for the efficiency of their effects. The Foundation and the ‘Borderland’ Center also promote their practices by using traditional tools, such as cooperation with the media and publishing activities. Thanks to such complex activities they undoubtedly succeed in promoting intercultural dialogue.